‘De macht op de arbeidsmarkt is echt veranderd’

| Ditta op den Dries

Universiteiten gaan elk studiejaar met elkaar de strijd aan om nieuwe studenten binnen te halen. Zodra er weer een lichting is afgestudeerd, staan bedrijven te popelen bij de poort om hen als nieuwe medewerkers aan zich te binden. Al gaat dat zeker niet meer vanzelf. ‘Jonge mensen willen zich vooral ergens thuisvoelen’, zegt Wil Michels, docent en bestsellerauteur van onder meer het boek de Fanstrategie.

Starters op de arbeidsmarkt zijn meer dan ooit op zoek naar een aantrekkelijke werkgever. Wil Michels: ‘Ze willen betekenisvol werk doen en een sterke binding voelen met het bedrijf waar ze voor werken. Een bedrijf moet daarom vooral een goed ‘verhaal’ hebben, waar sollicitanten zich mee kunnen identificeren. De jonge werknemer van nu gaat bovendien voor een vast contract met veel vrijheid, bijvoorbeeld als het gaat om het indelen van hun eigen werktijden en verlof om remote te werken. ‘Bedrijven kunnen er maar beter voor zorgen dat ze een aantrekkelijke werkgever zijn, want de macht ligt nu niet bij het bedrijf, maar bij de sollicitant’, schetst Michels de situatie op de arbeidsmarkt. ‘Het is niet meer ‘wij vragen’, maar ‘wat bied je’ een sollicitant.’

Te weinig sollicitanten

De maatschappij verandert in sneltreinvaart en de effecten daarvan worden volgens Michels gevoeld in veel sectoren. ‘Neem de zorg. Daar zijn heel veel vacatures, maar véél te weinig sollicitanten. Bij de bouwplannen van een nieuw ziekenhuis komt dan de terechte vraag naar voren: wie gaat er eigenlijk in dit nieuwe ziekenhuis werken? Want personeel is amper te krijgen.’
Het probleem speelt binnen veel bedrijfstakken. Michels vertelt over een schoonmaakbedrijf als CSU waar elk jaar 1000 mensen vertrekken en er maar 500 voor terugkomen. ‘En neem ASML Veldhoven. Die kan wel 800 nieuwe medewerkers per maand aantrekken, maar zoveel potentiële medewerkers zijn er gewoonweg niet.’

Fanstrategie

Wie het gevoel mocht krijgen dat Michels een zwartkijker is, heeft het helemaal bij het verkeerde eind. De strijd om gemotiveerde werknemers is volgens hem geen verloren strijd. Verre van zelfs!  Michels heeft een missie. In zijn boek Fanstrategie beschrijft hij op welke manier bedrijven en afgestudeerden elkaar beter kunnen vinden. Hij verzorgt gastlessen en workshops bij universiteiten en in het bedrijfsleven om (toekomstige) werkgevers en werknemers te inspireren. Zo trainde hij bij de TU Delft communicatiemedewerkers en doet hij binnenkort de Universiteit Wageningen aan.

‘Universiteiten zijn vaak functioneel en inhoudelijk gericht als het gaat om studentenwerving. Maar de emotionele kant is minstens zo belangrijk. Iedere student moet voelen, dáár wil ik zijn! Daarom moeten universiteiten vooral versterken en uitdragen wat ze goed doen en waar ze trots op zijn. Niet bescheiden, nee….het moet er vanaf spatten! Trots op je nieuwe zonne-auto? Draag het uit. Schreeuw het van de daken. Daar hebben we met z’n allen echt nog een slag te maken. In Amerika staan er 50.000 mensen te juichen voor een universiteitsteam. Sport is emotie. In Nederland moeten we dat anders doen. Hoe meer je daarin je eigenheid laat zien, hoe beter. Het draait bij de fanstrategie om emotie en identificatie. Willen we onze fans binden, dan mogen we daarin met z’n allen nog veel creatiever zijn. Het succes begint bij het maken van interne fans.

Bedrijfsleven
Ook het bedrijfsleven moet alle creativiteit aanwenden die er is om nieuw personeel aan te stellen. Michels: ‘Daar zijn zo veel ideeën voor. Laat zién dat je een leuk bedrijf bent en durf daarvoor de gekte in te gaan. Neem misschien zelfs een chief happiness in dienst. Maak tien video’s van werknemers die super-enthousiast zijn over het bedrijf of doe als bedrijfsteam mee aan een challenge of sportwedstrijd.’

Hij kent een bedrijf dat elke tweede zaterdag in september met werknemers én hun familie patatjes gaat eten bij Diergaarde Blijdorp. ‘Prachtig initiatief’, vindt Michels. ‘Als je zo’n activiteit opzet, kun je bijvoorbeeld ook samen gaan aftellen: nog drie weken, nog twee….nog één dag! Zo maak je het leuk en bereik je dat iedereen het als een heel speciale dag gaat zien. Uiteraard maak je ook mooie content voor op de socials.’

Bedrijven en instellingen moeten echt aan de bak om werknemers c.q. studenten het familiegevoel te geven. Soms zit dat in iets kleins, soms kost het geld, maar een hoog verloop en adverteren kost veel meer.  En wie eenmaal fan is van een bedrijf of instelling blijft langer loyaal.’

over wil michels 

Wil Michels is docent communicatie op de universiteit van Antwerpen en bij opleidingsinstituut NCOI. Hij is werkzaam bij het bedrijf Van der Hilst en geeft workshops, webinars en gastlessen over communicatiestrategie. Michels is bestsellerauteur van het Handboek Communicatie, Het Communicatie Model en Fanstrategie.Ook een sessie Fanstrategie volgen? Mail naar: [email protected]

4tu career special 

Dit verhaal verscheen eerder in de 4TU Career Special. 

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.