Meet the Teacher: Rutger Brunink

| Rense Kuipers

Wat maakt een docent goed? Waar haalt iemand de passie vandaan de soms stoffige stof boeiend te brengen? In de rubriek ‘Meet the teacher’ stellen we je voor aan de mensen met hart voor onderwijs. Deze aflevering: Rutger Brunink, docent academische vaardigheden bij de opleidingen psychologie en communicatiewetenschap.

Photo by: RIKKERT HARINK

Hij was amper uit de collegebanken of hij stond al voor de zaal. Sinds afgelopen september is Rutger Brunink docent. Onder meer bij de opleiding die hij zelf afrondde, een paar dagen ervoor. Dat biedt direct voordelen: hij weet wat het sfeertje is binnen de opleidingen en waar studenten mee worstelen. En hij merkt dat hij erg toegankelijk is voor zijn studenten, als one of the guys. Niet zelden komen ze bij hem langs met vragen. Dat is vele malen beter dan al dat heen-en-weer mailen. Dat past ook meer bij Brunink, die zichzelf vooral ziet als coach.

Hij geeft les in academic skills, oftewel schijf- en presentatievaardigheden. Voor veel studenten niet het leukste of spannendste onderdeel van hun studie, dat beseft Brunink terdege. Maar daarom niet minder belangrijk. De jonge docent moet wel oppassen dat hij niet doordraaft in z’n passie voor schrijven, want niet iedereen deelt zijn enthousiasme. Dus is het zaak om het bij de basis te houden. Duidelijk en rustig uitleggen. Herhalen, maar niet te veel. En veel feedback geven.

Wat hem typeert? Als Bruninks college om kwart voor negen begint, is hij er doorgaans al een half uur eerder. Zo kan hij de andere vroege vogels alvast helpen. Daardoor creëert hij een hechtere band met zijn studenten. Geen overbodige luxe, gezien de honderden buitenlandse studenten die jaarlijks instromen bij psychologie. Het kleinschalige, persoonlijke en warme karakter van de UT was ook de reden dat hij er zelf kwam studeren.

Niet dat zijn studenten in de watten worden gelegd. Afgelopen week liep Brunink nog rond in doktersjas, verkleed als uitvoerend cardioloog John de Vries. De reden? Een stoomcursus crisiscommunicatie voor studenten communicatiewetenschap. Ze moesten een persbericht opstellen over een fictief ziekenhuis waarin tal van kritieke fouten zijn gemaakt. In dit rollenspel moesten de studenten eerst de waarheid ontfutselen, onder meer bij Brunink. Dat aanpakken hoort er simpelweg bij.

De nieuwbakken docent werd een half jaar geleden zelf ook in het diepe gegooid en moest uitvinden wat wel en niet werkt voor een collegezaal. Gelukkig krijgt hij ondersteuning van een hecht team collega-docenten. Ook al komt hij nog maar net kijken, Brunink weet één ding zeker: goed onderwijs is écht een teamsport.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.