De UT koos voor de koffieautomaten van Autobar Holland na een traject van Europese aanbesteding en een gebruikerstest onder tachtig personen. `De kwalitatieve beoordeling, waarvan de gebruikerstest deel uitmaakte, telde voor de helft mee in het eindoordeel, daarnaast keken we naar de prijs', vertelt Evelien Leurs, hoofd contractering facilities bij het Facilitair Bedrijf. De helft van de medewerkersautomaten verstrekt fair trade koffie, vertelt ze. De studentenautomaten zijn allemaal van fair trade koffie voorzien.
Leurs bevestigt dat er bij het Facilitair Bedrijf veel reacties binnenkomen. `Er zijn mensen die de koffie niet lekker vinden, maar we hebben gelukkig ook positieve geluiden gehoord. De medewerkers die klagen, roepen natuurlijk het hardst. Ik denk dat het voor een groot deel gaat om een stukje gewenning en dat kost nu eenmaal tijd.' Leurs geeft toe dat enkele apparaten met opstartproblemen kampen: ze zijn niet goed ingesteld, waardoor er slappe bakkies uitkomen. `Autobar Holland heeft excuus aangeboden en is druk bezig om die apparaten weer bij te stellen.' Het Facilitair Bedrijf verzoekt medewerkers dan ook opmerkingen - `maar wel constructief en genuanceerd' - door te geven. `Alleen dan kunnen we er wat mee.'
Het testpanel ten spijt, de koffie van Autobar Holland valt bij veel medewerkers niet in de smaak. Zo stapte Emmie Keizers van het faculteitsbureau Gedragswetenschappen noodgedwongen over op het drinken van espresso. `De koffie is té slap. En dat hoor ik van heel veel mensen.' Een kannetje tappen is voor haar helemaal een crime. `Dat gaat ontzettend traag. Laatst had ik voor een vergadering drie kannen nodig. Nou, dan ik er net zo goed een krantje bij pakken.' Ze lacht: `Dat wachten is wel bevordelijk voor de sociale contacten. Zo spreek je nog eens iemand.'
Collega Hilda Emmerich is verantwoordelijk voor de inkoop bij Gedragswetenschappen en op die manier betrokken bij de aanschaf van de koffieautomaten. `GW had eerder Douwe Egberts-automaten en daar komt heel erg goede koffie uit. Zo goed, dat de tegenstelling voor veel medewerkers nu wel heel groot is.' Zelf bekent ze overigens de cappuccino van Autobar lekkerder te vinden dan die van Douwe Egberts.
Lena Tunc-Katalanc, secretaresse bij EWI, vindt dat de koffie `een oude geur' heeft. `Bijna niemand vindt het lekker. Veel te slap. Er komt nu iemand langs om de boel opnieuw af te stellen, misschien dat het helpt.'
Volgens Gert Jan Baan, hoofd BOZ bij de faculteit TNW, zal automaatkoffie nooit het versgezette bakje kunnen vervangen. `De koffiedrinker gaat er niet op vooruit. Maar dat je nu kunt kiezen voor wiener melange of espresso is wel weer aardig.' Dat het een kwestie is van even wennen, wuift hij weg. `Ik denk dat het meer te maken heeft met de kwaliteiteisen van de UT. Die zijn blijkbaar niet zo hoog.' Met die kritiek is Leurs van het Facilitair Bedrijf het niet eens. `Het gaat om zogenaamde freshbrew, versgebrande koffie. Hogere kwaliteitseisen zijn er niet.'
Ook medewerkers van de faculteit BBT zijn niet tevreden. `Niet te zuipen', roept Anneke Vloon, medewerker BOZ. `Belabberd', noemt Carla Knippers van het faculteitsbureau de koffiesituatie. `Er zijn hier nu medewerkers die een pot koffie vanuit huis meenemen. Deze week gaan we de problematiek in het secretaresseoverleg bespreken.'
Knippers nam deel aan het testpanel. `Dat was blind proeven, ik heb dus geen idee waarvoor ik gekozen heb.' Zelf krijgt Knippers de koffie trouwens wel weg. `Ik drink zwart en daar zit geen automatensmaak aan.'
Evelien Leurs vindt dat medewerkers wel moeten beseffen dat ze gratis koffie krijgen. `Dat is niet vanzelfsprekend en ook niet op alle universiteiten aan de orde.' Ze waarschuwt alvast dat zelf koffie zetten niet mag. `Dat is vanwege de brandveiligheid en de wettelijke verplichting om van het contract gebruik te maken. En daar gaan we ook op controleren.'
Misschien moet de UT bij die controles in haar achterhoofd houden dat uit recent onderzoek van het bureau Motivaction blijkt dat goede koffie voor driekwart van de mannelijke beroepsbevolking een belangrijke arbeidsvoorwaarde is. Motivaction hield een steekproef onder ruim vijfhonderd mensen. Een slechte bak koffie zou van negatieve invloed zijn op de lust om te werken. Bijna negentig procent van de werknemers verwacht van de baas dan ook `gewoon een lekker bakkie'.
De meningen over de smaak van de koffie van Autobar Holland zijn verdeeld. (Foto: Maurits Diephuis)