Paul de Kuyper
Met je TomTom in de hand of met Google Maps door de stad wandelen, werkt niet, verzekert Ioannis Delikostidis. ‘GPS is behoorlijk accuraat bij de snelheid van een auto, maar bij lagere snelheden is het niet gevoelig genoeg. Terwijl tien meter verschil te voet veel uit kan maken. Daarnaast verstoren hoge gebouwen het signaal.’
Al tijdens zijn master aan het ITC onderzocht hij de bruikbaarheid van speciale navigatiesystemen voor voetgangers. In zijn PhD gaf hij er een vervolg aan. Hij gebruikte Google Maps als basis voor een navigatiesysteem met veel meer informatie, landmarks en detailfoto’s.
‘Navigeren in de auto of te voet lijkt hetzelfde, maar die twee zijn heel verschillend,’ legt de Griek uit. ‘Een automobilist volgt altijd de weg, terwijl een voetganger ook kleine paadjes kan nemen. Te voet heb je talloze mogelijkheden om een plein over te steken.’ En er zijn meer verschillen. Voetgangers hebben volgens Delikostidis meer landmarks nodig om te navigeren. ‘Als je de weg wijst, zeg je ook: ‘na 150 meter zie je een geel gebouw, daar ga je rechts’. Voor de auto is ‘na 150 meter rechts’ genoeg.’
Delikostidis ontwikkelde zelf een systeem met als basis Google Maps, maar hij voegde er allerlei functies aan toe die voetgangers kunnen helpen. Zo heeft de gebruiker van zijn navigatiesysteem altijd twee kaarten in beeld: één overzichtskaart en één detailkaart. Ook kan de kaart meedraaien met de looprichting. Loop je naar het zuiden, dan is het zuiden bovenaan in het scherm. Verder geeft de kaart verschillende routes aan, afhankelijk van hoeveel tijd de gebruiker heeft. Je kunt kiezen voor de snelste, maar ook voor een wandeling langs verschillende musea of hotspots in een stadscentrum.
Landmarks spelen een belangrijke rol in zijn navigatie. ‘Voetgangers gebruiken die om zich te oriënteren. Die landmarks staan in de kaart met foto’s gemaakt uit vier verschillende windrichtingen. Je ziet alleen de foto zoals je het gebouw nadert.’ Om de kaart niet te druk te maken, verdwijnen landmarks die je achter je hebt gelaten uit beeld en verschijnen alleen gebouwen die voor je liggen.
De proefpersonen van Delikostidis waren volgens de promovendus enthousiast over het systeem. Hij liet ze verschillende opdrachten uitvoeren in het centrum van Amsterdam en in een wijk zonder grote landmarks. De voetgangers kregen een pet op met video- en audiorecorder zodat Delikostidis hun bewegingen en hardop uitgesproken overwegingen kon volgen. ‘Mijn resultaten wijzen uit dat mijn systeem voor voetgangers beter werkt dan Google Maps. De proefpersonen konden zich gemakkelijk oriënteren. Wel moesten ze wennen aan sommige functies zoals de landmarks die van de kaart verdwijnen als ze achter je liggen.’
Hoewel Delikostidis zich haast te zeggen geen enkele commerciële intentie te hebben gehad met zijn onderzoek, denkt hij wel dat de markt rijp is voor een navigatiesysteem voor voetgangers. ‘Dit prototype is nog lang niet zover, maar ik denk dat er genoeg vraag naar is. De mobiliteit groeit nog steeds en iedereen heeft een mobieltje waar navigatiesoftware op kan draaien. Waarom dan niet voor voetgangers?’
Ioannis Delikostidis (rechts) met zijn collega die fungeert als proefpersoon voor het testen van zijn navigatiesysteem. (Foto: Gijs van Ouwerkerk)