Hybride lichtmasten moeten de straatverlichting duurzamer maken. In Azië zien dergelijke lantaarns er vaak uit als een grote steigerpijp met daarop een lamp, zonnepanelen en een miniwindturbine, omschrijft Wilco. In opdracht van de Friese bedrijven Tiparo en LED Factory ontwierp hij hybride straatverlichting voor de Nederlandse markt.
‘De eisen voor openbare verlichting in Nederland zijn duidelijk anders dan in Azië’, vertelt Wilco. ‘Zo zijn de gelijkmatigheid en intensiteit van licht belangrijk. Er mag geen donker hoekje zijn. Het risico van hybride verlichting in Azië is dat je soms geen licht hebt, omdat de energie wordt opgeslagen in accu’s. Als die leeg zijn, vallen de straatlantaarns uit.’
Het ontwerp van WB-student Wilco Wittenberg met zonnepanelen bovenop de straatverlichting.
Wilco koos ervoor de straatlantaarns uit te rusten met zonnepanelen, en niet met windturbines zoals in Azië veel gebeurt. ‘Windturbines vragen veel onderhoud en presteren op dit moment niet zo goed omdat de windsnelheid op zes tot tien meter hoogte eigenlijk te laag is. Zonnepanelen zijn veel rendabeler.’
Nadeel van zonnepanelen is dat de energieproductie op andere momenten plaatsvindt dan het energieverbruik. Het paneel haalt overdag energie binnen, maar de verlichting moet ’s avonds en ’s nachts branden. Daarom koppelt Wilco zijn hybride lichtmasten aan het bestaande energienet. ‘Zo weet je zeker dat er altijd verlichting is en dat alle energie nuttig gebruikt wordt.’
Aankomende donderdag studeert Wilco af op zijn hybride straatverlichting. Of en wanneer de duurzame lantaarns in productie worden genomen, weet hij nog niet. ‘Er wordt al wel over gesproken. Misschien dat er nog wat kleine aanpassingen moeten worden gedaan. De bedrijven hebben aangegeven dat ze erg enthousiast zijn over mijn ontwerp.’