Waarom ben je genomineerd voor de onderwijsprijs?
‘Wat heel erg helpt is dat ik in mijn eigen praktijk als kunstenaar en techneut met dezelfde tools werk als in mijn colleges. Daardoor kan ik makkelijk mijn enthousiasme overbrengen.’
Hoe zou je jouw manier van onderwijs geven typeren?
‘Licht chaotisch en er zit behoorlijk tempo in. Mijn colleges zijn doorspekt met zijweggetjes, anekdotes aan de hand van mijn eigen kunstwerken en praktijkvoorbeelden die de boel levendig houden. Maar ik hoop dat daarbij het hoofddoel steeds duidelijk blijft.’
Het thema van deze onderwijsprijs luidt Offroad of met een TomTom?Waar kies jij voor?
‘Een van de grote vragen bij creative technology is hoe je creativiteit in een opdracht krijgt. Je denkt misschien door de meest vrije opdracht te geven: bedenk iets gaafs. Dat werkt dus voor geen meter. De kunst is de juiste randvoorwaarden te scheppen zodat er ruimte is voor een creatieve oplossing. Het heeft geen zin te zeggen “doe maar wat”, maar je moet wel offroad. Dus: zelf onderzoeken, maar niet zonder vooraf aangegeven grenzen of beperkingen.’
Tot slot, hoe kijk je aan tegen de onderwijsverandering in de bachelor in het Nieuwe Onderwijsmodel?
‘Ik vind het een uitdaging. Ik weet niet of het lukt om elk stuk kennis in modules vorm te geven. Aan de andere kant zijn we met creative technology al een aardig eind op die weg. Het is dus mogelijk.’