Hoe lang zijn er al problemen met de internetverbinding?
‘Sinds afgelopen september hebben we in toenemende mate problemen met het internet. Tegenwoordig hebben studenten naast een computer vaak ook nog een smartphone en een tablet. Er is dus een enorme toename van apparaten op het draadloze netwerk. Wanneer een apparaat gebruik wil maken van het internet, heeft het een zogenaamd IP-adres nodig. Het Internet Protocol waar al die apparaten gebruik van maken, vraagt dit adres automatisch aan bij een DHCP-server. DCHP-servers verstrekken tijdelijk het benodigde IP-adres aan de apparaten, die dan vervolgens het internet op kunnen. Door de toename van die IP-adresaanvragen zijn bepaalde grenzen van de servers gepasseerd. Daar hebben we nu last van.’
Wordt er iets aan gedaan?
‘Ja, we zijn er continu mee bezig. Vorige week donderdag hebben we er een high priority van gemaakt. We hebben toen verschillende acties gepland. Inmiddels is er al veel gewijzigd dat tot verbetering heeft geleid. Er zijn aanpassingen gedaan in de apparatuur en er is aandacht besteed aan zogenoemde hotpoints, switches, controllers en routers. Op dit moment zijn er nog nauwelijks klachten, maar dat betekent niet dat alles is opgelost.’
Wat voor acties staan er nog gepland?
'Vandaag worden de DHCP-servers vervangen. Op dit moment valt soms een deel van de informatie bij de IP- adresaanvraag weg waardoor sommige apparaten geen internetverbinding krijgen. We zoeken nu bij welke van de vele schakels dit gebeurt, maar ze hebben allemaal te maken met de DHCP-servers. Op een moment met de minste belasting vervangen we de servers. We hopen dat hierdoor de oplossing een stap dichter bij komt.’