De auto’s van het Russische GAZ, dat samenwerkt met automobielinstituut NNSTU in Nizjni Novgorod, zijn te vervuilend en te zwaar om op de Europese markt gebracht te kunnen worden.
Akkermans leerstoel heeft de kennis in huis om in ieder geval dat tweede probleem, het gewicht, op te lossen. Daarom gaat hij met onderzoeker Laurent Warnet naar Rusland. Daar dragen ze hun kennis over die ze hebben van composieten, lichtgewicht- en recyclebare materialen.
‘We ondersteunen de Russen bij het ontwerpen van een nieuwe auto die wel aan de Europese regels voldoet. We geven bijvoorbeeld cursussen in het ontwerpen van composieten.'
De UT wordt voor haar diensten betaald, maar heeft een extra belang bij het delen van haar kennis. ‘Dit is voor ons een testcase om te achterhalen wat andere mensen wel en niet weten. Als we dat weten, kunnen we onze kennis in de toekomst beter toegankelijk maken en verspreiden.’
De UT trekt in dit project samen op met de Nederlandse partners van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en Auto Recycling Nederland (ARN).