Waar Boons ‘Klikspaan’ een probleem oplost (namelijk: waar laat je je vuile pollepel?), moeten de ‘Opscheppers’ volgens Bootsveld winnen omdat ze een diner met vrienden en familie gezelliger maken. De Opscheppers zijn niet beter dan andere opscheplepels, maar ze scheppen op met teksten als ‘ik schep het beste’.
Familieritueel
Op de verjaardag van haar nichtje kwam Bootsveld op het idee. ‘Tijdens het avondeten riep de moeder van het stel dat er mocht worden opgeschept. Iedereen gilde vervolgens lachend door elkaar: ik ben het beste, ik ben beter, ik kan het beste opscheppen.’
‘Dit bleek een familieritueel dat zorgde voor een gevoel van verbondenheid. Ik wilde dit zo goed mogelijk vertalen naar een product. De Opscheppers maken samen dineren een feest. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze iemand kennen die de opschepgrap maakt. Aan die persoon willen ze graag de ‘Opscheppers’ geven.’
Winkel
Bootsveld denkt dat de Opscheppers goed passen in de winkels van HEMA. ‘De vormgeving past binnen het assortiment van opscheplepels en kookgerei. Daarnaast zijn de lepels goedkoop, makkelijk te produceren en dus te verkopen voor een écht HEMA prijsje.’
Of ze de publieksprijs gaat winnen weet Bootsveld niet. ‘De Koekhapslinger vind ik een erg leuk product, die schaf ik graag aan voor een feestje. De Klikspaan van Liza Boon is ook een geduchte concurrente.’
Stemmen op de ‘Opscheppers’, de ‘Klikspaan’ of een van de 25 andere ontwerpen kan tot 13 juli.