De opdracht was om een nieuw product te bedenken en te evaluaren, op basis van problemen in de markt. Vier groepen IBA-studenten gingen daarmee aan de slag. ‘We voelden al snel dat het TOM-studiemateriaal best overweldigend is’, zeggen Earworm-projectleden Anna Kalinina en Alena Kaiser. ‘We merkten dat we van jongs af aan de teksten van liedjes vrij gemakkelijk konden herinneren. Ze blijven vaak hangen, zelfs op de lange termijn. Daarom wilden we kijken of we de muziek konden combineren met studiemateriaal.’
‘Fancy’ persoonlijkheidsdimensies
Met de app is het de bedoeling dat je met je telefoon of tablet studiemateriaal scant, dat de app rechtstreeks vertaalt naar tekst. Deze tekst kun je koppelen aan de melodie van een liedje naar keuze, zodat het er als een soort karaoketekst opgeplakt wordt. Uiteindelijk speel je het liedje af, met je geselecteerde studiemateriaal als nieuwe lyrics. Zo laten Anna en Alena een demo horen met het liedje ‘Fancy’ van Iggy Azalea, met daaronder de theorie van de ‘Big Five’ persoonlijkheidsdimensies.
Dat er nogal wat haken en ogen aan de app zitten, beseffen ze. ‘Het is een prototype, maar de technologie voor bijvoorbeeld het inscannen van teksten wordt al gebruikt, bijvoorbeeld door de CHASE Bank’, zegt Alena. ‘Er is echter nog veel ontwikkeling nodig voordat we überhaupt met de app de markt op kunnen.’
Stimulans
De opleiding stimuleert de marktgang door alle vier groepen een bedrag van 500 euro toe te kennen om hun product verder te ontwikkelen. Daarnaast doen de IBA-studenten met hun producten mee aan de Intel Global Challenge.
De andere groepen bedachten een product om mensen met dementie te helpen hun dag te structureren, een app die social media-activiteit vertaalt naar donaties aan goede doelen en een managementtool die (branche)knowhow verzamelt zodat beslissingen makkelijker genomen kunnen worden.