Onderwijzers moeten op zoek naar creatieve kennisoverdracht, zegt Walma van der Molen in een UT Nieuws-special over Twente Academy. Minder droge sommen, maar mooie verhalen die blijven hangen en projecten waarbinnen leerlingen samenwerken en hun creativiteit kunnen laten zien.
‘Met hetzelfde lesmateriaal, want in zo’n project zit natuurlijk ook rekenen, taal en biologie. Maar je ontdekt wel nieuwe talenten’, aldus de hoogleraar. ‘Een kind dat niet goed scoort op standaardtoetsen maakt misschien een heel creatieve poster van een project.’
Kinderen krijg je vrij gemakkelijk enthousiast voor creatieve en innovatieve onderwijsvormen, zegt ze. Het belangrijkste is de leerkrachten ook mee te krijgen. Die vinden het vaak eng om van de standaardlesstof af te wijken. ‘Het dringt nog niet hard genoeg door dat we echt een andere vorm van onderwijs nodig hebben.’
Lees het hele interview met hoogleraar Juliette Walma van der Molen in de special over Twente Academy (TA). Hierin vind je onder andere ook een reportage uit het Leerlingenlab, een interview met TA-directeur Pieter Boerman en een verhaal over studenten die persoonlijke assistent van de leraar zijn op een middelbare school.
De special over Twente Academy is een uitgave bij het februarinummer van UT Nieuws Magazine. Het magazine is gerestyled: nieuwe rubrieken, nieuwe columnisten en een nieuw uiterlijk.