Daniël: 'Startup Lions' is een outsourcing bedrijf in Kenia dat in vluchtelingenkampen op zoek gaat naar talent. Ze leren mensen praktische vaardigheden aan zoals programmeren en filmpjes maken. Vervolgens kunnen ze werk verrichten voor bedrijven in Europa en Amerika. Op deze manier maakt Startup Lions de bevolking een stuk onafhankelijker.'
Fredrik: ‘Westerse landen hebben al veel 'hubs' waar talent zit. Startup Lions streeft ernaar ook zo’n hub te creëren in Kenia. Uiteindelijk willen ze zelfs een campus oprichten.'
Het plan
Hendrik: 'De wedstrijd bestaat uit twee delen. Een deel is om een businessplan te maken voor Startup Lions en het andere deel is om een crowdfunding campagne op te zetten om genoeg geld en sponsors te werven voor ons plan.'
Fredrik:'Het is belangrijk dat we sponsors vinden die in de IT en media sector zitten. Op die manier zetten we het talent uit Kenia in de spotlights bij de uiteindelijke opdrachtgevers. We zijn nu druk bezig met het in kaart brengen welke sponsors bij ons project passen.'
Hendrik: ‘Om publiciteit te creëren hebben we speciale 'Team TATU' shirtjes ontworpen. Sponsors mogen daar hun naam op zetten.'
Daniël: 'IJssalon Gelateria Martino heeft zelfs al aangeboden speciaal TATU-ijs te verkopen! Zelf zijn we ook van plan kleinere activiteiten te organiseren om publiciteit te creëren.'
Crowdfunding campagne
Om kans te maken om het project zelf uit te voeren in Kenia start het team 23 april een crowdfunding campagne op hun zelfgemaakte website. Fredrik: 'Onze case is voor de lange termijn. Al het geld dat gedoneerd wordt, is een investering in de toekomst van veel mensen in Kenia. Die ene euro die je doneert, is dus veel meer waard.'