Na een dag in Boston sloot de UT-delegatie, met daarin onder andere Lotze en collegevoorzitter Van der Chijs, zich aan bij de nationale onderwijsmissie naar Canada, onder leiding van het ministerie van OCW. Naast het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst met het Massachusetts General Hospital, verwacht Lotze deze zomer een overeenkomst met het Olin College of Engineering, volgens hem een prestigieus University College.
In Canada was naast de OCW-missie ook een missie van het ministerie van Economische Zaken en het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Minister Jet Bussemaker overhandigde in bijzijn van het koninklijk paar zeventig studiebeurzen aan Canadese studenten, als dank voor het Canadese aandeel in de bevrijding van Nederland, zeventig jaar geleden. Daarvan komt volgens Lotze een ‘handvol, dus zo’n vijf à zes, maar de officiële verdeling moet nog komen’, naar de UT.
Waterloo en MaRS
De UT-delegatie tekende ook een ‘Memorandum of Understanding’ (MOU) met de universiteit van Waterloo. Volgens Lotze is deze overeenkomst bedoeld voor ‘de structurele uitwisseling van studenten’, die daardoor geen extra collegegeld hoeven te betalen. De uitdaging hierbij volgens Lotze is dat Waterloo een duaal systeem heeft, waarbij studenten veel stages moeten volgen bij het bedrijfsleven. ‘Daarom moeten we ze hier wel een goede onderzoeksstage kunnen bieden’, aldus Lotze.
Ook tekende de UT mede een MOU met MaRS Discovery District, een kennispark in Toronto. Samen met de Universiteit van Utrecht en StartupDelta is deze overeenkomst volgens Lotze bedoeld om Nederlandse en met name Twentse start-ups mogelijkheden te bieden om andere markten te ontdekken. ‘Maar ook andersom, kunnen Canadese bedrijven zich hier oriënteren’, zegt Lotze.
Kritische noot over PR-tour
De onderwijsmissie van het ministerie van OCW was volgens Lotze in belangrijke mate een PR-tour om het Nederlandse Hoger onderwijs onder aandacht te brengen in Canada. ‘Canadeze studenten kijken vaak naar de VS of Groot-Brittannië en zien Nederland over het hoofd, terwijl we hier ook goed en heel toegankelijk (Engelstalig) onderwijs bieden.’
Lotze zet nog wel een kritische noot bij de missie. ‘Het is een gemiste kans dat het niet meer gecombineerd werd met de economische missie’, zegt Lotze. ‘De topsectoren moeten daar leidend in zijn. Het onderwijs en bedrijfsleven hadden veel beter aan elkaar gekoppeld kunnen worden, want zo laat je je expertises zien. Dat is volgens ons te weinig gebeurd, wat we als punt van verbetering hebben aangekaart bij het ministerie.’