Die nieuwe website zal beter zijn ingericht om de zogenaamde longreads - de langere achtergrondverhalen en interviews over onderwijs en onderzoek - te publiceren. Met daarnaast volop ruimte voor rubrieken, filmpjes, liveblogs en interactieve infographics. En, voor het internationale lezerspubliek: meer Engelstalige artikelen.
We doen dit allemaal om aan te sluiten bij het snel veranderde medialandschap. Social media spelen in toenemende mate een rol bij het trekken van lezers naar onze nieuwswebsite. Sterker nog: het merendeel van de lezers komt nu al via Facebook op onze website, die gemiddeld zo’n 5000 keer per dag wordt bekeken.
De afgelopen jaren daalde de animo voor het papieren product; het UT Nieuws Magazine blijft in de bakken liggen. ‘Want het past niet in mijn broekzak’, kreeg de redactie eens te horen van studenten. UT Nieuws lezen doen ze namelijk via Facebook, Twitter, de mobiele website of de app.
Nieuwe naam
Hoog tijd om in te spelen op dit veranderde lezersgedrag. En dat doet de redactie op verschillende manieren. Naast een toekomstbestendige website komt er ook een populair wetenschappelijk magazine over UT-onderzoek - dat drie keer per jaar uitkomt - , waarvan de eerste editie in maart verschijnt.
En dat alles gebeurt onder een nieuwe naam. Met die naamsverandering willen we als redactie enerzijds de groeiende groep internationale lezers beter bedienen en anderzijds onze onafhankelijke positie binnen de UT steviger neerzetten. Hoe we gaan heten, maken wij in januari bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie. Later volgt dan ook nog een nieuwe huisstijl.