‘We zijn geen koploper in hoger onderwijsland als het gaat om digitaal toetsen’, zegt Bé Meerman, project manager bij TELT. ‘Maar, we zijn aan het inlopen. De afgelopen weken boekten we mooie resultaten tijdens verschillende oefeningen en ook bij echte toetsen waarbij we zowel multiplechoicevragen als open vragen afnamen. Onze server kan de belasting prima aan. Maar je komt ook wel dingen tegen. Studenten die hun wachtwoord niet meer weten, bijvoorbeeld. We moeten dus zorgen dat we ter plekke een wachtwoord kunnen resetten.’
Voordelen
Het digitaal toetsen is volgens onderwijskundige Marloes Luttikhuis eigentijds en past bij de belevingswereld van studenten. ‘Voor docenten levert het een efficiëntie slag op. Ze slaan hun vragen centraal op, zodat collega’s er ook aan kunnen werken. Vragen toevoegen of verwijderen is eenvoudig. En docenten hoeven geen handschriften meer te ontcijferen.’
Het belangrijkste pluspunt is volgens Luttikhuis en Meerman dat docenten toetsen kunnen afnemen in programma’s waar studenten mee werken. ‘Of dat nu SPSS, Excel of MATLAB is. De UT loopt daarin voorop.’
specialistische software
De UT loopt voorop in het digitaal toetsen van kennis over specialistische software. UT-studenten werken vaak met zeer vakgerichte programma’s, zoals MATLAB bij wiskunde. Docenten gebruiken nu Chromebooks om te zien of studenten de basisvaardigheden van het programma onder de knie hebben.
Docent Jeroen Verschuur (technische natuurkunde) nam onlangs een MATLAB-toets met 140 tweedejaars studenten af. ‘Het was wel even peentjes zweten’, zegt hij. ‘We hebben dit niet eerder gedaan. Je hoopt dat alles loopt zoals je het wilt.’
En dat was het geval. ‘De toets verliep goed’, aldus Verschuur. ‘Wat me opviel: voor sommige studenten was de toets te hoog gegrepen, niet iedereen bleek even vaardig met MATLAB. Dat komt omdat we vanaf het eerste jaar in groepjes werken. Misschien heeft een student zich in een groepje ‘verstopt’, of krijg je een soort natuurlijke rolverdeling van wie iets oppakt. Door op deze manier individueel te toetsen, zie je wie het programma nog niet goed genoeg beheerst.’
Twee smaken
Het digitaal toetsen gebeurt op twee manieren. Applicatiebeheerder Laura Bergmans: ‘Wil de docent de vaardigheid van studenten in bepaalde softwareprogramma’s testen, dan laat je de studenten via een browser inloggen op onze virtuele desktop. Daar krijgt de student zijn eigen werkplek, waar de software op draait. In die gecontroleerde omgeving doet de student opdrachten.’’
De andere mogelijkheid is om direct in te loggen op toetsomgeving Remindo / Mylabs. Bergmans: ‘Docenten kunnen hier een hele databank aan vragen vastleggen. Per toets, maar ook per student, kun je kiezen welke vragen je gebruikt. Dat kan handmatig, maar ook geautomatiseerd. Als het meerkeuzevragen zijn, kan het systeem de toets meteen beoordelen.’
Chromebook
Een Chromebook is een laptop waarop het besturingsprogramma van Google draait: ChromeOS. De toegang kan centraal worden beperkt tot uitsluitend de URL van de toets. De UT gebruikt de computers om in te loggen op een virtuele desktop, waarop de toetsomgeving of een specifiek programma draait.
Volledig afgeschermd
De UT kiest voor Chromebooks om digitaal te toetsen en schafte er in mei 2017 zestig aan om de eerste tests te houden. Afgelopen zomer kwamen er daar nog eens negentig bij. ‘Chromebooks hebben een goede batterij die zo’n tien uur meegaat’, legt system developer Ard Kosters uit. ‘Ze zijn gemakkelijk centraal te beveiligen zodat de toetsomgeving volledig wordt afgeschermd. In de Verenigde Staten worden ze veelvuldig ingezet in het onderwijs.’
Eerder is door het TELT-team gekeken naar andere oplossingsrichtingen, bijvoorbeeld een opstartbare USB-stick. ‘Daar zaten nadelen aan’, zegt Kosters. ‘Het gebruik van USB-sticks is bewerkelijker dan het gebruik van Chromebooks. En, je loopt tegen het probleem aan dat studenten hun eigen laptop moeten meenemen. Als er iets is met bijvoorbeeld de hardware, dan heb je een probleem. Dat ondervangen we met Chromebooks. Die zijn allemaal hetzelfde en als het nodig is snel te vervangen door een reserve.’
Wanneer de volgende fase digitaal toetsen ingaat, is nog niet zeker. ‘We gaan komend jaar over van Blackboard naar Canvas’, weet Meerman. ‘Dat heeft prioriteit. Begin 2018 evalueren we in elk geval de testen. Ook beginnen we met een project om het digitaal toetsen uit te breiden waarbij de organisatorische kant minstens zo belangrijk is als de technische.’