‘Nee, we krijgen heel weinig telefoontjes hierover’, zegt een woordvoerder van DUO met enige opluchting. ‘We hopen dat het komt doordat we iedereen goed hebben voorgelicht met onze campagne.’
DUO heeft met brieven en mails, maar ook via sociale media, laten weten dat studenten een maand lang niet kunnen inloggen bij MijnDUO. Ze moesten hun zaakjes dus iets eerder regelen of tot mei wachten.
Best bijzonder
‘So far, so good’, bevestigt voorzitter Tariq Sewbaransingh van de Landelijke Studentenvakbond. ‘We krijgen wel telefoontjes over DUO, maar dat zijn er niet meer dan anders. Misschien komen er aan het einde van de maand nog wat meer klachten, maar het is best bijzonder dat het zo goed gaat.’
Ook op Twitter lijkt er weinig aan de hand. Er zijn alleen een paar studenten boos die hun studieschuld willen inzien voor hun belastingaangifte. Dat kan dus niet in april. En die aangifte moet voor 1 mei binnen zijn.
‘Ik wil aangifte doen’, twittert iemand, ‘maar de prutsers van DUO hebben DE HELE MAAND APRIL ONDERHOUD AAN HUN SYSTEMEN. Hierdoor kan ik mijn schuld niet inzien. Wat nu?’
Even bellen
Even bellen of mailen is dan de oplossing. Overigens is dit alleen een probleem voor mensen met een vermogen dat zo hoog is dat ze er belasting over moeten betalen. Dan mogen ze hun studieschuld namelijk aftrekken.
En hoe gaat het eigenlijk met de overstap naar het nieuwe systeem? Staan er bij DUO geen ict’ers op de gang te vloeken? Nee hoor, zegt de woordvoerder. ‘Het gaat goed, het loopt allemaal.’
DUO werkt deze maand aan een grootscheepse vernieuwing van het ict-systeem achter MijnDUO, de plek waar studenten en oud-studenten online terechtkunnen voor hun studielening en het contact met DUO. De gegevens van 4,8 miljoen personen worden verplaatst naar het nieuwe systeem. Om fouten te voorkomen worden de gegevens bevroren en kan niemand tussentijds wijzigingen aanbrengen.