Het recordbedrag laat zich lastig verklaren, zegt fondsenwerver Josine Meerburg. ‘We zijn hier verbaasd over, maar tegelijkertijd ontzettend blij mee. Voorheen waren we al blij met zo’n 30 duizend euro aan het eind van deze campagne. Nu hebben we na anderhalve maand al meer dan dat bedrag.’
Meerburg denkt dat een combinatie van factoren een rol spelen bij deze plotselinge uitschieter. ‘Het kunnen de projecten zelf zijn. We richten ons dit jaar bijvoorbeeld op borstkankeronderzoek en op duurzaamheid met Green Team Twente. Alle projecten doen het goed, merken we. Zowel via de gewone fondsenwerving als via crowdfunding.’
En de toename in donaties past volgens Meerburg in een landelijke trend dat mensen ondanks de coronacrisis meer lijken te geven aan goede doelen. ‘Ook al hebben we, in tegenstelling tot ons noodfonds van vorig jaar, nu nog geen corona-gerelateerd project. Het is onverwachts in deze tijd. Misschien wakkert de crisis toch vrijgevigheid en saamhorigheid aan. Mensen kunnen hun geld niet uitgeven aan etentjes en kiezen misschien daarom voor goede doelen. Maar we krijgen ook van bedrijven, voornamelijk kleinere bv’s, opvallend veel donaties binnen.’
De campagne van het UFonds loopt nog tot na de zomer. ‘Het is nu al een succes en we hopen dat verder door te trekken’, zegt Meerburg.