‘Zo’n een-op-eengesprek is een beetje awkward’

| Karina Boekhoudt

Toekomstige studenten kunnen de sfeer op de universiteit nu niet in levenden lijve proeven. Hoe beslissen zij wat zij gaan studeren, en waar? 6-vwo-scholieren Esmé Moed, Marre Berendsen, Dagmar Bos en hun decaan Jacoline Hesselink van het Bonhoeffer College in Enschede vertellen over studiekeuze in crisistijd.

Ook al hopen ze in crisistijd hun vwo-diploma te halen, ze kijken wel degelijk rond naar een toekomstige studie. Dat begon al in de vierde klas, vertelt Dagmar. ‘We maakten er altijd een uitje van om met de hele vriendengroep naar de open dagen te gaan. Zo kreeg je onbewust, terwijl je er nog helemaal niet mee bezig was, toch wat mee van de sfeer en is de keuze nu makkelijker.’

Ze wil technische geneeskunde aan de UT of bewegingswetenschappen in Groningen studeren. ‘Er bestaat ook een variant van TG in Delft, maar daar vond ik de sfeer niets, dus dan ga ik liever een andere opleiding doen.’ Ook Esmé twijfelt tussen Enschede en Groningen. ‘Bij mij wordt het waarschijnlijk IBA in Enschede of Groningen.’ Marre wilde in eerste instantie een tussenjaar doen. ‘Eigenlijk wilde ik gaan reizen, maar dat lijkt er door corona niet in te zitten. Dan ga ik liever studeren. Waarschijnlijk wordt het werktuigbouwkunde in Enschede.’

Dagmar Bos, Esmé Moed en Marre Berendsen.

Tussenjaar

Dat leerlingen dit jaar anders denken over een tussenjaar is hun decaan Jacoline Hesselink ook opgevallen. ‘Er zijn meer leerlingen die een tussenjaar overwegen dan normaal, al zagen we die trend vorig jaar nog meer. Veel leerlingen kijken op tegen het online studeren en willen liever een jaartje werken.’ De situatie van Marre komt echter ook veel voor. ‘Leerlingen die een tussenjaar wilden, komen daar nu van terug, omdat ze bang zijn dan een jaar écht alleen te zitten. Bovendien beslissen veel leerlingen uit de havo-examenklassen om vwo te gaan doen, in plaats van studeren aan de hogeschool.’

Om zich voor te bereiden op hun studiekeuze, moeten de leerlingen van het Bonhoeffer College vanaf 4-vwo opgaven maken en meeloopdagen doen. ‘Dit jaar hebben we daar helaas veel minder zicht op, we hebben de leerlingen veel minder in beeld’, vertelt Hesselink. ‘Normaal gesproken staat de deur open en kunnen ze op elk moment vragen stellen. Er zijn best wat leerlingen die het echt nog niet weten.’

‘Graag meeloopdag gehad’

Hesselink hoorde van meerdere leerlingen dat ze veel aan de online gesprekken hadden die de UT in plaats van meeloopdagen aanbiedt. ‘Wel is de drempel voor die gesprekken hoger. Niet alle leerlingen zullen die stap durven zetten. Ik vraag me af of dit aan corona ligt, aangezien leerlingen zelf de energie erin moeten stoppen. Er zijn altijd leerlingen die deze energie niet weten op te brengen.’

Dagmar, Esmé en Marre volgden eerder al de online open dagen van de UT - die ook deze dagen plaatsvinden. Dat hielp de scholieren bij het kiezen tussen studies die op elkaar lijken, vertellen ze. ‘Er werd wel echt vaak gezegd dat de sfeer goed is op de UT en dat het er laagdrempelig is, maar het is natuurlijk fijner om het zelf te ervaren’, vertelt Esmé. Marre vult haar aan: ‘Ik had graag nog een meeloopdag gehad. Zo’n een-op-eengesprek is toch ook een beetje awkward.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.