UT actief op TikTok: ‘Toekomstige studenten enthousiast maken’

| Stan Waning

De UT is sinds deze week te vinden op TikTok; een populair fenomeen op sociale media dat bekendstaat om dansende jongeren. Het eerste UT-TikTokfilmpje trok al 40.000 kijkers. Toch is de app niet onomstreden vanwege dataverzameling door China.

Marloes Wargers, marketeer van de UT, geeft aan dat de lancering van het account voornamelijk in het leven is geroepen om jongeren tussen de 13 en 17 jaar te bereiken. ‘We zijn als UT al actief op Instagram en daarmee bereiken we een groot deel van die doelgroep, maar TikTok is vooral populair onder jongeren die in de toekomst wellicht naar de universiteit komen.’

Proefjes

Het klassieke beeld van jongeren die dansjes uit hun hoofd leren om dat vervolgens op TikTok te filmen, hoeven we volgens Wargers niet te verwachten op het account van de UT. ‘We peilden enkele weken terug bij studenten wat zij graag zouden zien op het account. Daar kwamen vooral studentlife en events naar voren. We willen toekomstige studenten op een luchtige wijze kennis laten maken met wetenschap. We gaan in korte filmpjes ook proefjes laten zien en hopen jongeren daarmee enthousiast te maken. Zeker in coronatijd is het belangrijk om op deze manier de campus te laten zien.’

Het Chinese TikTok kwam in september 2017 op de markt, en schoot vervolgens wereldwijd als een paddenstoel uit de grond. Bytedance, de Chinese eigenaar van de filmpjesapp, slaat echter veel gegevens op, die bij de Chinese overheid terechtkomen. De voormalige Amerikaanse president Donald Trump vaardigde in augustus zelfs een presidentieel decreet uit, waarmee Bytedance bevel kreeg om de activiteiten in de VS binnen 90 dagen af te stoten. TikTok verzette zich stevig tegen de Amerikaanse overheidsbemoeienis.

Wargers geeft aan dat het dataverzamelen van TikTok zorgvuldig is gemonitord. ‘Ook wij hebben die artikelen gelezen, maar TikTok heeft veel veranderingen aangebracht in het verzamelen van data. Data wordt nu verzameld aan de hand van Europese richtlijnen en wordt er geen data verzonden naar China. Daarom leek dit ons een goed moment.’

Bezorgde ouders

Naast de problemen rondom de Chinese dataverzameling, kwam TikTok ook al vaker in een kwaad daglicht te staan vanwege challenges die compleet uit de hand liepen. Dit jaar stierven zeker al twee jongeren vanwege een blackout challenge. ‘Dat soort vreselijke verhalen spelen zich niet per se op TikTok af, maar zijn meer een probleem voor sociale media in het algemeen. Ook controleert TikTok sinds kort strenger op leeftijd. Accounts van jongeren onder de 13 jaar kunnen bijvoorbeeld worden verwijderd', aldus Wargers.

De UT hoopt wekelijks gemiddeld zo’n drie filmpjes te plaatsen op TikTok en laat de invulling daarvan vooral over aan studenten. ‘Zij weten veel beter wat voor een soort content werkt. Pre-U werkt samen met ons, omdat het bereiken van de doelgroep belangrijk voor hen is. We willen actief blijven en maken ook een planning voor filmpjes. Het algoritme speelt een grote rol binnen TikTok. Je kunt met een heel klein filmpje een enorm grote groep bereiken. Ons eerste filmpje heeft in korte tijd al 40.000 kijkers bereikt. We gaan uitzoeken wat goed werkt en willen daarmee toekomstige studenten laten zien wat voor een gave plek de campus is.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.