Top Dutch Solarteam van de Rijksuniversiteit Groningen maakte vorige week de plannen bekend voor een alternatieve race in Marokko. Samen met andere teams van universiteiten in Nederland en België bedacht het Groningse team de nieuwe race, als vervanger voor de World Solar Challenge, die in oktober zou plaatsvinden.
Colin van Laar, teamleider van Solar Team Twente, reageert bevestigend op de plannen voor de alternatieve race in Marokko. ‘Het idee speelt ook bij ons. Maar een definitieve bevestiging over onze deelname kan ik nog niet geven. We kijken op dit moment met onze partners naar de mogelijkheden.’ Hij verwijst daarom naar Mark van Eijk (communicatie). ‘Ik had de vraag wel verwacht na de berichtgeving uit Groningen’, laat Van Eijk op zijn beurt weten. ‘Maar wij wachten nog met onze communicatie over wat Solar Team Twente dit najaar gaat doen.’
Update 07/05, 10:50 | deelname bevestigd
Solar Team Twente wachtte niet lang met hun communicatie. Via een persbericht de volgende ochtend, bevestigt het team hun deelname aan de race in Marokko.
Solar Challenge Morocco
De alternatieve zonnerace is in Nederlandse handen. Timo Rietbergen tekent met zijn bedrijf Classic Events voor de organisatie. ‘Het moet dé vervanger voor de World Solar Challenge worden’, vertelt Rietbergen. ‘Denk aan een evenement zoals we die kennen uit Australië, maar dan in Marokko. We gaan vijf dagen racen op de openbare weg, met vergelijkbare klassen. Iedere dag wordt een parcours van ongeveer vijfhonderd kilometer afgelegd.’
Verschillen zijn er volgens Rietbergen ook. ‘In Australië sliepen de deelnemers op de plek waar ze die dag eindigden. In Marokko houden ze niet zo van wildkamperen. Daarom zorgen wij voor vaste slaapplekken, waar alle teams met elkaar in grote berbertenten slapen voor de echte desert experience. De racetijden worden door ons bijgehouden, dus de einduitslag zal er weinig door verschillen.’
In 2019 was er al een zonnerace in Marokko. Maar die race is volgens Rietbergen niet te vergelijken met wat hem voor ogen staat. ‘Daar reden ze 160 kilometer in totaal, heen-en-weer over één weg. Nu gaan we zoveel mogelijk de race in Australië nabootsen.’ Toch krijgen de deelnemers ook met andere omstandigheden te maken, zegt de organisator. ‘In Australië zijn veel minder hoogteverschillen dan in Marokko. Daar zullen de teams rekening mee moeten houden, want het vraagt veel van de batterij van de zonneauto. Ik denk dat het interessante tactieken gaat opleveren.’
Groen licht
Op dit moment zit Marokko nog gedeeltelijk op slot vanwege het coronavirus. Eind mei gaat Rietbergen met een delegatie naar het land om met verschillende instanties te overleggen over de race. ‘De verwachting is dat Marokko na de ramadan weer opengaat voor buitenlanders.’ Rietbergen zegt dat er teams uit Estland, Duitsland, België en Nederland willen meedoen aan de race. Over de Nederlandse teams – op dit moment drie in totaal – wil hij niet veel kwijt. ‘Ik ga bijvoorbeeld niet voor Twente spreken. Ze moeten hun eigen moment kiezen om hun deelname bekend te maken. Dat is de politiek vanuit de universiteiten.’
Zoals gezegd: vanuit Twente geen definitieve bevestiging, nog ontkenning. Wel zegt teamleider Van Laar dat de productie van de Twentse zonneauto - RED Horizon - op koers ligt. Daarbij kijkt het teams volgens hem ook naar de alternatieve races. ‘Als we te maken krijgen met hoogteverschillen, dan zullen we aanpassingen moeten doen aan ons elektrische systeem.’