Team MAXimum Quality, bestaande uit Amina Balha, Max Mastebroek, Stan Vroemen en Lotte Verkerk, moest maanden wachten op de finaleweek. In december plaatste het team zich al voor het slotstuk van de competitie. Dat wachten was het allemaal waard volgens Verkerk.
Hielden jullie rekening met een podiumplek?
‘Tijdens onze studie behoorden we bij de beste tien procent. Daarom mochten we naar een kwalificatieronde in december. Daar behaalden we de eerste plek, dus ja, we hadden best hoge verwachtingen voor de finale.’
Hoe zag de finaleweek eruit?
‘Het was een slopende week. Overdag ging het vooral om netwerken en als dat was afgelopen, dan opende de ronde voor de wedstrijd. Dat was meestal aan het einde van de middag, waardoor we tot ’s avonds laat bezig waren. De laatste dagen werkten we zelfs tot diep in de nacht of begin ochtend door. Veel slapen was er niet bij.’
Jullie moesten met z’n vieren een vruchtensappenbedrijf runnen?
‘Dat klopt. Ieder teamlid was verantwoordelijk voor een afdeling. Ik ging bijvoorbeeld over de operations. Je begint met een bedrijf dat het financieel niet goed doet en door strategische sterk te zijn en goede keuzes te maken, moet je er wat moois van maken. Het is ook belangrijk om de verschillende afdelingen op elkaar af te stemmen, door risico’s in te schatten en alles door te rekenen.’
Had de coronacrisis invloed op de finaleweek?
‘Nogal. Doorgaans is de finale fysiek in een grote ruimte, waar elk team aanwezig is. Uiteraard kon dat nu niet, dus gebeurde alles online. Door de hulp van vakgroep IEBIS en de opleiding konden we gelukkig met z’n vieren in een ruimte in het U Parkhotel werken. De eerste rondes van de wedstrijd begonnen we niet top, waardoor we flink moesten opschroeven voor een podiumplek. De laatste ronde scoorden we zo hoog, dat we alsnog derde werden.’
Wat was de prijs?
‘Als team wonnen we 1.000 euro. Omdat onze laatste ronde zo goed was, kregen we van teams over de hele wereld vragen over onze strategie. Die hebben we alleen grotendeels voor onszelf gehouden. Het is zonde dat alles online was, maar de hele simulatie was zonder twijfel leerzaam. Honderden universiteiten over de hele wereld en ook grote bedrijven gebruiken de simulatie, dus dat we daarin een prijs pakten is mooi.’