De UT doet dit om overlast te voorkomen en de leefbaarheid en veiligheid van het plein te vergroten. Volgens Nico-Tom Pen, portefeuillehouder Vastgoed bij de dienst Campus & Facility Management, is het door verkeerd geparkeerde fietsen ‘soms best een chaos’ op het O&O-plein. Om een oplossing voor het fietsenprobleem te vinden, werd het 'O&O sustainable bike parking plan' geschreven. De meest in het oog springende verandering: het plein wordt vanaf de start van het nieuwe collegejaar fietsvrij.
Van een volledige afsluiting is echter geen sprake. Zo blijft de parkeergarage onder de Waaier toegankelijk voor medewerkers. Wel verdwijnen de huidige fietsstallingen op het plein, zoals in de ovalen bosschages, waar buitenwerkplekken komen. Parkeren op het plein is daarmee niet langer mogelijk. De nieuwe plannen moeten overlast tegengaan, en de veiligheid en verblijfskwaliteit van het plein vergroten, stelt Pen. ‘We willen dat hulpdiensten het plein goed kunnen bereiken. Ook wordt de leefbaarheid van het plein vergroot.’
Communicatie
Het is de bedoeling dat medewerkers en studenten hun fiets voortaan rondom het O&O-plein stallen. ‘Daarover willen we duidelijk gaan communiceren, al moeten de precieze plannen nog verder worden uitgewerkt. Het wordt meer dan alleen ‘gij zult hier niet parkeren’. We willen mensen bij de hand nemen om hun fiets rondom het plein te stallen. Dat begint met communicatie, zoals borden, lijnen en fietsroutes. Daarmee willen we mensen ontzorgen.’
Om de capaciteit te vergroten, komen er extra parkeerplaatsen aan de achterkant van de Citadel. ‘Tegelijkertijd is de huidige capaciteit al groot, maar deze wordt slecht benut. Daar willen we mensen beter op wijzen. Denk bijvoorbeeld aan de parkeerplaatsen achter Hal B. Vanaf deze parkeerplek ben je via een achterdeur zo in de gebouwen.’
De vraag blijft of medewerkers en studenten daadwerkelijk gehoor geven aan het fietsluwe plan, aangezien het plein gewoon toegankelijk blijft. ‘Ik verwacht dat we eerst een gewenningsperiode krijgen. Als fietsen verkeerd geparkeerd blijven worden, is het uiterste middel handhaving, bijvoorbeeld door om de week fietsen weg te halen. Maar dat willen we voorkomen met duidelijke communicatie.’