Bijna 268 duizend studenten van universiteiten en hogescholen hebben dit jaar de Nationale Studenten Enquête (NSE) ingevuld. Dat is ongeveer één op de drie. Zij gaven hun mening over allerlei aspecten van hun opleiding.
Hun waardering is de afgelopen jaren licht toegenomen: 73,4 procent is in het algemeen tevreden over de opleiding, tegen 71,5 procent in 2021. Het percentage ontevreden studenten daalde van 8,6 naar 7,0 procent. De rest is neutraal.
UT op bijna alle criteria bovengemiddeld
In een dashboard kun je ook instellingen vergelijken. De UT scoort op praktisch alle criteria boven het landelijke gemiddelde en de algemene tevredenheid komt uit op een 4,0 uit 5 (tegenover 3,8 landelijk). De enige uitzondering op die regel is de categorie 'aansluiting beroepspraktijk-beroepsloopbaan'. Landelijk geven studenten dat een 3,6. De UT scoort hierop een 3,5.
Instellingen kregen ook de mogelijkheid om specifieke vragen in de NSE op te nemen voor hun eigen studentenpopulatie. Zo vroeg de UT naar de ervaren studielast (score 3,47 in 2024 ten opzichte van 3,44 in 2023) en gelijke behandeling (4,09 in 2024 versus 4,07 in 2023). Ook was de UT benieuwd in hoeverre studenten de universiteit aan zouden bevelen aan vrienden en familie. Dat leverde een zogeheten net promoter score (NPS) op van 39,5 - op een schaal van -100 tot +100. Dat is iets hoger dan in 2023, toen was deze score 39,3.
Hbo en wo
Er zijn verschillen tussen het wo en het hbo. Aan de universiteit zijn studenten blijer dan in het hbo. Van de universitaire studenten is meer dan tachtig procent tevreden, terwijl dat bij de hbo-bachelors en associate degrees ongeveer 68 procent is. De hbo-masters hangen ertussenin met 74 procent tevreden studenten.
Studenten in de sector ‘landbouw en natuurlijke omgeving’ zijn al jaren het meest tevreden, terwijl studenten van lerarenopleiding en economische studies meer klagen dan de rest.
Studiekeuze
De uitkomsten van de NSE verschijnen op Studiekeuze123.nl, waar jongeren kunnen grasduinen als ze een opleiding zoeken. Ook bijvoorbeeld weekblad EW (voorheen Elsevier) en de Keuzegids gebruiken de uitkomsten.
De studentenenquête is omstreden, omdat de uitkomsten tot ranglijstjes leiden. Wat zeggen die studentenoordelen eigenlijk over de kwaliteit, vragen critici zich af. En hoe vergelijkbaar zijn de scores tussen twee opleidingen precies, of tussen twee onderwijsinstellingen?
Daar kwam in het verleden bovenop dat er problemen waren met de uitvoering van de enquête, wat bij de instellingen tot onwil leidde. De hogescholen hebben vlak voor de coronacrisis een jaar niet meegedaan. Het toenmalige kabinet heeft deelname daarna verplicht gesteld.
Het Landelijk Centrum Studiekeuze, voorheen de stichting Studiekeuze123, maakt de NSE in opdracht van het ministerie van Onderwijs. In de adviesraad zitten vertegenwoordigers van universiteiten, hogescholen, particuliere instellingen en studentenorganisaties ISO en LSVb.
Na corona
De coronacrisis heeft een flinke deuk in de algemene tevredenheid van studenten geslagen. Vóór die tijd was 84 procent van de wo-studenten en 73 procent van de hbo-studenten ‘in het algemeen’ tevreden met hun opleiding. Het trekt bij, maar het is nog altijd een stuk minder.
Volgens de NSE-makers mag je deze vergelijking overigens niet trekken, omdat de vragenlijst in 2021 is herzien.