4TU.Schools is een initiatief van de pre-university-programma’s van de UT, TU Delft, TU Eindhoven en de Wageningen University & Research. Pieter Boerman is vanuit Pre-U van de UT betrokken als programmaleider. ‘Dit draaide om het samen maken van een inspirerend programma voor het bijbrengen van ingenieursvaardigheden. Dit platform sluit ook goed aan op de curriculumvernieuwing in het voortgezet onderwijs, waarbij sterk wordt ingezet op onderzoeksvaardigheden. Wij dragen daar ontwerp- en ingenieursvaardigheden aan bij.’
‘Vraag naar meer ingenieurs’
De vier technische universiteiten hebben op 4TU.Schools een aanbod samengebracht van 41 lessen. Die zijn bedoeld voor scholieren van 1vmbo tot en met 6vwo en omvatten lessen als ‘Wat heeft een zeehond aan AI?’, ‘Hoe wiskundige modellen de toekomst van wolvenpopulaties kunnen voorspellen’ en ‘Stikstof: wat is het probleem?’.
Volgens Boerman zit er geen harde wervingsdoelstelling vanuit de technische universiteiten achter dit platform. ‘Sowieso is het niet zo dat je bij wijze van spreken op een knop drukt en de instroom doet toenemen. Maar er is wel een sterke vraag in Nederland en Europa naar meer ingenieurs. Hopelijk kan dit lesmateriaal inspireren en eraan bijdragen dat meer leerlingen in ieder geval niet zichzelf uitsluiten voor een technische opleiding.’
Kwaliteit studiekeuze
Het komt volgens Boerman neer op een cultuuromslag op middelbare scholen. ‘Al in de derde klas moet de keuze gemaakt worden voor wiskunde A of B. Wil je meer technische studenten opleiden, dan moet je op dat moment al het vlammetje hebben aangewakkerd. Dan is het ook belangrijk dat scholen hun leerlingen inspireren en uitdagen om toch voor wiskunde B te kiezen – ook al staan ze op dat moment op een 7. Hopelijk kunnen de lessen vanuit dit platform een zetje geven, dat ze die optie openhouden.’
Maar Boerman wil niet dat leerlingen tegen heug en meug zo’n studiekeuze maken. ‘We hebben met dit platform een inhoudelijk onderwijsverhaal. Dit moet uiteindelijk bijdragen aan de kwaliteit van een studiekeuze. Het belangrijkste is dat iemand op de juiste plek terechtkomt – en zich ook blijft thuis voelen op die plek.’
Kwaliteitsstempel
Een van de ambities van de programmaleider is om het platform te laten groeien naar op z’n minst 150 lesmodules. Daarvoor maakt hij onder andere een rondje langs de UT-opleidingen, om het mogelijke aanbod te inventariseren. Ook hoopt Boerman het aangesloten scholennetwerk verder te ontwikkelen. ‘We hebben als UT 26 partnerscholen. We zijn bezig met een dekkend netwerk voor heel Nederland, na animo van ook de Rijksuniversiteit Groningen om aan te sluiten.’
En hoe meer aangesloten middelbare scholen, hoe eerder ze hun weg weten te vinden naar 4TU.Schools, verwacht de programmaleider. ‘Het is niet dat wij dit vanuit de ivoren torens van de universiteiten uitrollen. We ontwikkelen samen met het voortgezet onderwijs, vakdidactici en studentassistenten inspirerend onderwijs. We zien een meerwaarde in het aanbieden hiervan onder de 4TU-vlag. Wie bieden een gestructureerde aanpak die aansluit op het curriculum en de leerdoelen op middelbare scholen. Bovendien: op dit onderwijs staat een kwaliteitsstempel van vier hoog aangeschreven technische universiteiten gedrukt.’