‘Volgens peilingen van de laatste jaren werkt een groot deel van de Rotterdamse juristen in de juridische sector’, staat op de website van de rechtenopleiding aan de Erasmus Universiteit. ‘Maar afgestudeerden zijn ook populair in het bedrijfsleven en bij de overheid.’
Het is niet onwaar, maar het klinkt wel erg positief. Uit de ‘studiebijsluiter’, elders op de website, blijkt dat slechts 55 procent van de juristen anderhalf jaar na afstuderen een baan op niveau heeft.
Studiebijsluiter onvindbaar
Zo’n studiebijsluiter is nergens te vinden op de website van de opleiding social work van hogeschool Saxion. De hogeschool vertelt studiekiezers dat ze met hun diploma onder meer kunnen werken ‘in de jeugdzorg, gehandicaptenzorg, reclassering of crisisopvang’. Maar nergens vermeldt Saxion dat slechts 33 procent van de afgestudeerden binnen anderhalf jaar een baan op niveau heeft gevonden.
Het is het ISO een doorn in het oog. Bij ruim een kwart van de bekeken opleidingen was de studiebijsluiter niet of alleen na lang zoeken te vinden. Te veel websites vertellen volgens het ISO ‘verkooppraatjes’.
Marketingverhalen toetsen
Opleidingen moeten weliswaar goede voorlichting geven, maar hoeven de studiebijsluiter niet op hun website te zetten. Het ISO zou graag willen dat ze ertoe verplicht worden: ‘Er wordt veel tijd en moeite in gestoken, waarom zetten ze die bijsluiter niet allemaal op hun website?’, zegt voorzitter Linde de Nie.
Het idee achter de bijsluiter is dat aankomende studenten de marketingverhalen van opleidingen kunnen toetsen aan harde informatie.
Studiekiezers hebben tot 1 mei de tijd om zich voor een opleiding in het hoger onderwijs aan te melden. Daarna moeten ze meedoen aan studiekeuzeactiviteiten om erachter te komen of de opleiding echt iets voor hen is.