Het kwam als een donderslag bij heldere hemel: afgelopen woensdag meldden Marokkaanse media dat het vliegverkeer tussen Marokko en Nederland binnen 24 uur zou worden stilgelegd vanwege het oplaaiende coronavirus. Dat is slecht nieuws voor enkele teamleden, organisatoren en journalisten die nog naar Marokko moesten afreizen. De meeste teamleden zijn echter al een tijdje in Agadir en gaan stug door met de voorbereiding op de race, die vooralsnog gewoon doorgaat.
Wat is het voor een evenement?
De Solar Challenge Morocco is het officieuze alternatief voor de World Solar Challenge in Australië, een tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens waar Twente al sinds 2005 aan meedoet. De World Solar Challenge gaat dwars door de Australische outback over een afstand van ruim 3000 kilometer. De start is in Darwin en gaat via Alice Springs naar Adelaide. Dit jaar ging die race niet door vanwege het coronavirus.
Het alternatief in Marokko wordt georganiseerd door het Nederlandse Classic Events. ‘Het moet dé vervanger voor de World Solar Challenge worden’, vertelde organisator Timo Rietbergen in mei tegen U-Today. De race start op 25 oktober, duurt vijf dagen en heeft een afstand van bijna 2500 kilometer. De teams overnachten – in tegenstelling tot de World Solar Challenge in Australië – op vaste plekken.
parcours
De Solar Challenge Morocco beslaat vijf dagen. Start en finish zijn in het stadion van Agadir, de havenstad met een kleine 500.000 inwoners in het zuidwesten van Marokko. De etappes starten en eindigen verder in Zagora (stad met 40.000 inwoners) en Merzouga (een dorp aan de grens met Algerije). De teams proberen dagelijks een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Na de vijfde etappe worden die tijden bij elkaar opgeteld. Het team met de laagste tijd wint, vergelijkbaar met Parijs-Dakar.
Etappe 1: Agadir – Zagora 475 kilometer
Etappe 2: Zagora – Merzouga 551 kilometer
Etappe 3: Merzouga – Merzouga 523 kilometer
Etappe 4: Merzouga – Zagora 447 kilometer
Etappe 5: Zagora – Agadir 475 kilometer
In Marokko krijgt het solarteam met een heel ander parcours te maken dan in Australië. De outback bestond vooral uit vlakke, schier oneindige wegen met af en toe een overstekende kangoeroe. In de Marokkaanse woestijn zijn juist flink wat hoogteverschillen, druk verkeer in de steden en regelmatig een dromedaris op de weg. Vandaar dat teams niet alleen met de zonneauto verschil kunnen maken. Verkenners voor en achter de auto’s zijn ook van belang. Een ander groot verschil: waar in Australië altijd meer dan twintig teams aan de start verschenen, zijn dat er in Marokko slechts zeven.
Vandaag onthulde het Twentse Solar Team op de technische keuring nog een geheim wapen, dat de studenten aan succes moet helpen in Marokko. Een nieuwe aandrijflijn, bestaande uit de elektromotor en de motorcontroller, moet de efficiëntie van de zonneauto verbeteren en is daarnaast aangepast op de geografische omstandigheden in Marokko. Teamleider Colin van Laar: ‘Daardoor is onze aandrijflijn zelf al tot 15 procent efficiënter dan die van een standaard elektrische auto.’
U-Today besluit niet af te reizen naar Marokko
U-Today-verslaggevers Jelle Posthuma en Stan Waning zouden zaterdag afreizen naar Agadir, om de teams een week te volgen door Marokko. Het vliegverbod bracht een terugreis echter in gevaar, wat leidde tot het besluit om vanuit Enschede verslag te doen. Aanvankelijk zouden zo’n veertig journalisten en fotografen naar Marokko afreizen, maar het is niet bekend hoeveel van hen afhaken door het vliegverbod. Mogelijk is ook een deel van de organisatie niet aanwezig om dezelfde reden.