Wolbers en Van der Zande maken deel uit van de groep van 22 studenten die vanuit hun bachelor op de UT zijn aangenomen bij de EIT Digital Master School. Bij de EIT Digital Master School studeren studenten op twee Europese technische universiteiten. De UT is een van de 18 universiteiten in Europa die enkele EIT Digital Master Schoolprogramma’s kan aanbieden. Tijdens de tweejarige opleiding lopen ze stage en werken ze tijdens een van de tien Summer Schools samen met medestudenten en externe professionals aan een real-life business case van een van de EIT Digital partners. Afgestudeerden worden beloond met twee masterschool degrees plús een certificaat van het European Institute of Innovation and Technology (EIT). Doel van de EIT Digital Master School is studenten op te leiden om de innovators en ondernemers te worden die de digitale transformatie van Europa helpen realiseren
Innoveren in Helsinki
Van 19 tot 22 oktober is in Helsinki, in de gebouwen van de Aalto University, voor alle eerstejaars EIT Digital Master School studenten een driedaagse Kick-off gehouden om de start van het academisch nieuwe jaar in te luiden.
Tijdens deze drie dagen krijgen de studenten een business challenge: zij moeten onder tijdsdruk met hun nog onbekende jaargenoten in teams een innovatieve business idee uitdenken en pitchen voor een jury. Voor aanvang van de challenge hebben studenten 167 ideeën voor de challenge ingestuurd. Van de 167 ingestuurde ideeën zijn 37 ideeën geselecteerd waarvan elk van de 37 at random samengestelde teams van zo’n acht tot tien mensen, een hebben uitgewerkt. Doel: binnen drie dagen een idee transformeren tot een business case en zorgen dat je in de finales komt, zoals Wolbers’ team wist te bereiken.
De EIT Digital Master Schoolprogramma’s
- Cloud computing and Services (CCS)
- Data Science (DSC)
- Digital Media Technology (DMT)
- Embedded Systems (ES)
- Human Computer Interaction and Design (HCID)
- Internet Technology and Architecture (ITA)
- Security and Privacy (S&P)
App voor kledingadvies
Zaterdag mochten na de semifinales zes teams door naar de finale. Wolbers’ team introduceerde Eva, een app die kledingadvies geeft. Wolbers was uitverkoren in zijn team om te pitchen voor een 300 + publiek in het architectonische auditorium van de Aalto University. ‘Spannend was het wel’ zegt Wolbers. ‘Zeker toen de wifi het begaf. Tijdens de bachelor Creative Technology op de UT hebben we ook vaak cases gedaan. Dus ik ben wel wat gewend en kon er gelukkig grapjes over maken’. Hij vond het vooral superleuk en superinteressant. ‘Dit is goede manier om nieuwe optieken te leren.’ Wolbers studeert HCID. Het eerste jaar van zijn masters volgt hij op de Universiteit Twente en volgend jaar doet hij zijn tweede jaar op de Aalto University in Finland.
Leren denken als ondernemer is, naast een technische scholing, een van de kernelementen van de EIT Digital Master School. Daarom volgt er steevast op elke Kick-Off sinds 2012 een keynote van een ondernemer. Vrijdag mochten de studente Risto Siilasmaa, voorzitter van de raad van bestuur van Nokia en oprichter van F-Secure aanhoren over machine learning en deep learning. Volgens Siilasmaa zijn er veel mensen die denken daar iets over te weten, maar zijn er maar weinigen die het echt weten. Hij vindt dat bedrijven en overheden een datastrategie moeten hebben. CEO van EIT Digital Willem Jonker, tevens professor aan de UTen Dr. Patrick Hartiga,n head of de EIT Digital Masterschool, benadrukken het belang van een ondernemende mindset. ‘Je moet niet alleen technisch zijn, maar ook weten hoe en waarom je die technische vaardigheden inzet’, aldus Jonker.
'Essentie van innovatie snappen'
Dat de EIT Digital Master School veel aandacht heeft voor innovatie en ondernemerschap is een van de redenen waarom Van de Zande juist zijn masters Security & Privacy bij EIT Digital wil doen. Het eerste jaar aan de UT en volgend jaar aan de Elte University in Boedapest. ‘Ik heb altijd de ambitie gehad een eigen bedrijf te beginnen. Hiervoor moet je, naast een stevige basis ondernemerschap, ook de essentie van innovatie snappen. Ik vind deze opleiding een goed vervolg op mijn bachelor technische informatica.’ Van de Zande heeft nu al een eigen bedrijf in consultancy, maar dat is niet zijn bedrijf dat hij later voor ogen heeft. Dan wil hij echt een product neerzetten en wereldwijd vermarkten. ‘Ik heb al een idee wat dat product gaat worden, iets met de gebruiker de controle over de eigen data geven.’
Terugkijkend op de Kick-off zeggen Van de Zande en Wolbers beiden dat ze het meeste hebben geleerd van het onder tijdsdruk samenwerken met mensen uit andere culturen. Van de Zande: ‘Het is verbazingwekkend hoe mensen van andere culturen andere basis hebben, andere kennis en een andere manier van communiceren. Wij zijn vaak heel direct, anderen juist niet. En die kunnen onze directheid juist wel of juist niet waarderen. Daar ben je normaal niet zo op bedacht. Daar word je als je zo moet samenwerken mee geconfronteerd. Dat was de eerste dag vooral frustrerend, dan ontstaat er ook reflectie. Nu realiseer ik vooral dat wij tamelijk oplossingsgericht, constructief en convergerend toewerken naar een oplossing. Ik heb nu geleer dat het een meerwaarde kan hebben om soms juist anders te beginnen en een nieuwe invalshoek op ideeën mee te nemen.’
Fundatie voor Europees netwerk
Ook Wolbers vond het onder tijdsdruk samenwerken met mensen uit andere culturen die je nooit eerder hebt ontmoet een louterende, maar vooral leerzame ervaring. ‘Door het samenwerken met menen uit andere landen uit Europa en daarbuiten merk je pas hoe je elk in andere werelden leeft. Dat bedoel ik zwart op wit. Mensen kunnen echt verschillend zijn. En iedereen heeft zijn eigen specifieke kwaliteiten. Die moet je herkennen. Daar ga ik later nog veel meer tegenkomen. Dus dan is het erg belangrijk dat je weet wat de gebruiken van een ander zijn om tot een goede samenwerking te kunnen komen.’
De setting van de kick-off: drie dagen in een Europese stad, mensen samen zetten aan een challenge, een vol programma, een sociale netwerkavond en een gala-avond waar een dj de gemeenschap opzweept met housebeats, zijn allemaal bedoeld om de studenten te leren omgaan met elkaars culturen en om de fundatie te leggen onder een pan-Europees netwerk waarmee deze studenten de digitale transformatie van Europa kunnen vormgeven. Dat is zo, vat Van de Zande samen: ‘Leerzaam, vermoeiend, druk en echt heel erg vet.’