UT Nieuws gaat het nieuwe collegejaar in met een nieuwe website. De oude website voldeed niet meer aan de eisen die bezoekers en redactie aan een online nieuwsplatform stellen. De nieuwe website biedt niet alleen de redactie meer mogelijkheden voor het presenteren van haar nieuwsberichten, maar moet ook de bezoekers beter bedienen.
De redactie van UT Nieuws heeft de websitebouwers van WAME een stevige lijst met eisen meegegeven. Die gebruikten de zomer om een website te ontwikkelen met een meer overzichtelijke uitstraling, betere mogelijkheden voor interactie en een intuïtieve navigatie.
Wat is er nieuw?
- UTNieuws.nl is allereerst grafisch en technisch opgeknapt. De site voldoet aan alle eisen die vandaag de dag aan een goede website worden gesteld. Hij is goed leesbaar op tablet en smartphone, biedt de mogelijkheid oneindig door te scrollen naar oude nieuwsberichten en is naar mening van de redactie ook weer heerlijk strak vormgegeven.
- De website is overzichtelijker en heeft een meer intuïtieve navigatie gekregen. Door het gebruiken van tags en het plaatsen van meer links naar andere berichten, wordt ieder onderwerp op zich een relevante informatiebron met meer achtergrond, context en verwante berichten uit het verleden.
- De website bestaat voortaan uit drie delen: Nederlands nieuws, Engels nieuws en opinie. Met ieder onderdeel willen we een specifiek doel en specifieke doelgroep bereiken. Onder de kopjes ‘Nieuws’ en ‘English’ presenteert de redactie een brede keuze van nieuws en achtergrondinformatie over en voor iedereen die deel uitmaakt van de academische wereld van de Universiteit Twente. Met ‘Opinie’ biedt UT Nieuws een platform voor debat en meningsvorming.
- De redactie van UT Nieuws stimuleert kwalitatieve interactie door een nieuw reactiesysteem. Disqus is een beproefd reactiesysteem dat de gebruiker verplicht in te loggen. Die drempel is bewust ingebouwd, zodat het niet meer zo gemakkelijk is om anoniem iets grofs, ongefundeerds of plats te roepen. Inloggen kan gemakkelijk via accounts van social media, of - voor wie zich bekommert om zijn privacy - door een account bij Disqus aan te maken.
- Ook interactie met de redactie wordt gestimuleerd. De lezers van UT Nieuws kunnen immers zelf ook een bron van nieuws zijn. Doorgaans staat daarom de naam van de auteur bij een artikel vermeld, met een link naar zijn eigen Twitter-pagina, of de Twitter-pagina van UT Nieuws. De redactie neemt zich voor op iedere tweet te reageren. Overigens is het natuurlijk ook altijd mogelijk om op andere manieren contact op te nemen.
- Ook inhoudelijk wil UT Nieuws verbeteren. De redactie wil bijvoorbeeld relevantere berichtgeving door zich bij algemeen onderwijsnieuws voortdurend de vraag te stellen wat dit voor de UT of UT’ers betekent.
- Een deel van de UT’ers vindt het nog steeds jammer dat er geen wekelijks gedrukte versie van UT Nieuws meer uitkomt. Hoewel de meeste mensen al gewend zijn aan UT Nieuws Magazine als maandblad en UT Nieuws iedere dag online, wil de redactie deze UT’ers graag een beetje tegemoet komen. Vanaf deze week stuurt UT Nieuws iedere week een overzicht van op de website gepubliceerde nieuwsberichten. Een soort digitale weekkrant, dus. Aanmelden kan hier.