De vijf studenten die de Beatles en hun manager Brian Epstein spelen. Foto: Gijs van Ouwerkerk |
In de originele versie staat een koning centraal, die aan het hoofd staat van een groot rijk dat in verval raakt en te horen krijgt dat hij gaat sterven, iets wat hij niet kan accepteren. Regisseur Anita Elkink heeft dit verhaal bewerkt tot een eigentijds stuk over de opkomst en ondergang van de Beatles. `We zijn begonnen met improvisatie, want dat is onze stijl. Naast de tekst wil ik ook in beeld brengen wat de druk is geweest op de Beatles. Dat kun je niet in woorden vangen. Wat doet dat met je, als je niet meer in de werkelijkheid leeft, maar in je eigen wereld', legt Elkink uit.
De regisseur heeft het oorspronkelijke verhaal flink ingekort en de teksten van de koning verdeeld onder de vier popartiesten. Vervolgens heeft ze de personages toegewezen. Vier jongens nemen de rollen van de vier popsterren op zich en de meiden spelen hun echtgenotes en hun manager, in werkelijkheid weliswaar een man. `We hebben er zelf weinig over te zeggen gehad, maar ik heb er niemand tegenin horen gaan. Want het zijn de rollen die bij de mensen passen', vindt Bart Vermolen, die in de huid kruipt van leadzanger Paul McCartney.
De groep is sinds januari bezig met het stuk. Dat betekent voor de spelers thuis teksten leren en tijdens de repetities werken aan karakterontwikkeling en de interactie met hun medespelers. Michael Thomas heeft zich grondig voorbereid op zijn rol als George Harrison. `Ik laat me niet alleen leiden door de tekst, maar ook door het beeld dat ik van de Beatles heb. Daar kun je niet omheen, omdat het zo'n legendarische band is. Ik heb hun muziek weer beluisterd om een sfeerbeeld te krijgen', vertelt hij.
Ruim anderhalve week voor de première kan er nog het een en ander veranderen. `Het verhaal is rond, maar enkele scènes moeten we nog goed oefenen', constateert de regisseur. Ook is de groep er nog niet over uit of ze met livemuziek wil werken. `We gaan niet zelf instrumenten bespelen, maar wel zingen', zegt Bart. `Bij de generale repetitie maken we gebruik van een band en als dat goed bevalt, zetten we die ook in tijdens de voorstellingen.'
Toneelvereniging Nest speelt Get Back op 9, 11 en 12 mei om 20:00 uur in de Agora van de Vrijhof.