Met een oude caravan, wat ijzeren hekken en een paar jutezakken uitgestald op het Ganzenveld bij de Bastille, was het decor voor de film Ikbloed.nu klaar. Erik-Jan Post van Theaterschip Drost van Salland uit Deventer was de artistieke leider van het project. `Het is een totaal nieuw concept, waarbij we internet optimaal gebruiken om het grote publiek te bereiken.'
Post, die vaker toneel-, en theaterproducties op de UT begeleidt, is de laatste jaren veel bezig met bijzondere initiatieven. `Ik experimenteer graag en werk het liefst met verschillende cultuurclubs samen. Dat vind ik ook de kracht van de Vrijhof, waar meerdere verenigingen hun onderkomen hebben.'
Bij de productie van Ikbloed.nu waren leden van onder meer Nest, Musica Silvestra, Foton en Hercules betrokken. Als acteur of als lid van de crew. Post: `Voor de regisseur een uitdaging om ze goed neer te zetten, want de meeste studenten hadden nog nooit voor een camera gestaan.' In totaal werden zes korte films opgenomen: donderdag 16 november de eerste en vorige week donderdag de laatste: de ontknoping.
Het verhaal gaat over de held Ajax en is geschreven met het oog op soldaten die terugkeren uit de oorlog en vaak niet kunnen praten over de verschrikkingen die ze hebben meegemaakt. `Een thema dat past bij de leeftijd van studenten omdat de meeste soldaten tussen hun twintigste en vijfentwintigste op oorlogspad gestuurd worden. Het onderwerp is ook actueel en ik wilde allesbehalve een soap. Een groots drama, daar streefde ik naar. En ik zocht een inhoudelijke uitdaging.' Die laatste vond hij in de tekst. `We hadden voldoende tijd om te repeteren en te stoeien met de tekst. We zijn dicht bij de originele versie gebleven waarin elke zin een betekenis heeft. Aanpassingen waren soms nodig, omdat het wel goed verstaanbaar moest zijn.'
Post is tevreden met het eindresultaat. `Omdat we alles in de regen opnamen, is het geluid niet altijd even duidelijk, maar verder vind ik het een geslaagde film.' Ikbloed.nu is volgens de regisseur een eenmalig project, maar met het concept om via internet een breed te publiek te bereiken gaat de filmmaker wel verder. `Ikbloed.nu is nog twee jaar te zien. We zitten nu op zo'n vierduizend bezoekers en we hopen dat er na twee jaar één, het liefst twee nullen bij zijn gekomen.'