'Onze omzet verdubbelt jaarlijks!'

| Redactie

Studenten met een eigen bedrijf. Johan Fransen, Fedde Germans, Sjoerd Kamp en Antoinette Kemper, drie TBK-studenten en een BSK-studente, runnen PIP advice, een bedrijfskundig adviesbureau. 'We zijn op een rijdende trein gesprongen. Dat heeft het voor ons extra gemakkelijk gemaakt. De moeilijke beginperiode hebben wij overgeslagen. Het bedrijf loopt nu goed. De omzet verdubbelt jaarlijks!' Een gesprek met de drie TBK'ers.

PIP, van Primus Inter Pares, de eerste onder zijn gelijken, voerde al heel wat projecten uit. Een enquête voor het Medisch Spectrum Twente, bodemsaneringsonderzoek, kwaliteitsonderzoek voor faculteiten en voor de postbezorging van DCW. Noem maar op.

'Je kunt eigenlijk zeggen dat we markt- en kwaliteitsonderzoek doen', vertelt Johan. 'Geen grote opdrachten, gemiddeld kost een project ons tachtig uur. Maar het onderzoek is wel heel specifiek.' Sjoerd: 'Af en toe hebben we er een uitschieter tussen zitten. Laatst waren we toch wel zo'n tweehonderd uur kwijt. Op dit moment zijn we bezig voor de faculteiten EL en TN. Ze hebben een aantal dingen in de dienstverlening veranderd. Wij onderzoeken nu of dat gewaardeerd wordt door het personeel.'

Wat ooit begon als een grap van zes vrienden is uitgegroeid tot een echt bedrijf. PIP advice bestaat zo'n acht jaar. Het is een Vennootschap onder Firma (VOF). 'Dat betekent dat iedere vennoot gelijk is, iedereen is even verantwoordelijk. Als je er bij komt, ben je gelijk eigenaar. Je hoeft je niet in te kopen', legt Johan uit.

De drie studenten vinden het wel makkelijk dat ze niet zelf een bedrijf hoefden op te richten. Fedde: 'Het begin is het moeilijkste. Je moet jezelf bewijzen. Wij zijn er eigenlijk zo in gerold.'

Het bedrijf loopt sinds een paar jaar echt goed. De afgelopen drie jaar is de omzet jaarlijks verdubbeld. 'We kunnen het nu nog net met zijn vieren af', vertelt Sjoerd, 'maar binnenkort zullen we voor het eerst een opdracht moeten weigeren. We willen niet meer mensen aannemen. Het is nu overzichtelijk. Ook willen we geen tweede Integrand of UniConsult worden door mensen in te huren. We zijn nu flexibel en snel. Als je anderen inhuurt, ben je afhankelijker.'

'Laatst kregen we een opdracht van twaalfhonderd uur aangeboden', vervolgt Fedde. 'Dat geeft wel een probleem. Moet je het nu wel of niet doen? Met z'n vieren ben je daar toch zo'n twee maanden fulltime mee bezig.'

Sjoerd: 'Het moet natuurlijk ook leuk blijven. De studie gaat voor. Het is een leuk bijbaantje.' Fedde krabt zich eens achter zijn oren. 'Voor mij is het absoluut geen bijbaantje. Ik doe het niet voor het geld. Vakken in praktijk brengen. Een beetje de sfeer van het bedrijfsleven proeven. Daar gaat het om.'

Sjoerd en Johan zijn het met hem eens. 'Het is een uitdaging om bezig te zijn met iets waar je niks van weet. Hoe werkt de Kamer van Koophandel? Hoe moet het met de belasting? Je werkt voor jezelf. Je bent zelf verantwoordelijk,' vindt Sjoerd. 'Je bent op een heel bedrijfskundige manier bezig.'

Johan wil het echter niet zo noemen. 'Antoinette studeert BSK. Zij kan het prima bijbenen. Ik zou het daarom niet bedrijfskundig willen noemen. Ookal zijn techneuten wat minder geschikt. Wij werken veel met oplossingsmethoden. Die leren we tijdens onze studie. Als je bijvoorbeeld CT studeert ben je niet gewend met methodisch een probleem op te lossen. Daarom hebben we liever TBK'ers of BSK'ers bij ons bedrijf.'

Het viertal kent elkaar van verenigingen en studentenhuizen, zoals huize Bananas en AISEC. Ze zijn allemaal erg actief. 'We kenden elkaar al voordat we in PIP stapten, maar dat is ook niet zo moeilijk in Enschede. Alle actieve studenten hier kennen elkaar, omdat het wereldje zo klein is', vertelt Sjoerd. 'We hebben wel allemaal een andere achtergrond. Het is niet dezelfde club die ons bindt. We hebben ook allemaal onze eigen sterke punten. Daardoor zijn we breed inzetbaar.'

Het bedrijf loopt goed, willen ze er niet hun brood mee verdienen? Nee, zeggen ze alledrie. 'Het is leuk voor de studententijd. Je bent een jaar of anderhalf actief en dan draag je het over. Niemand wil na de studie verder. Ik in ieder geval niet', zegt Johan.

'Op dit moment zijn er al zo'n dertig vennoten geweest,' gaat Sjoerd verder. 'Het slechte is dat we niet weten wie dat allemaal zijn. Daar gaan we snel achteraan. Daarnaast leggen we een archief aan van alle opdrachten uit het verleden. Om het echt professioneel aan te pakken hebben we een logo laten ontwerpen. Zo proberen we er lijn in te brengen. Dat moet ook wel, want het succes wordt steeds groter. We moeten natuurlijk voorkomen dat het een rotzooi wordt.'

'We hebben een mobiele telefoon en een emailadres. Geen kantoor. Niks tastbaars dus. Dat maakt het wel eens moeilijk, maar ook uitdagender. Ik ben erg blij met deze job. Ik kan het iedereen aanraden om een eigen bedrijf te beginnen. Als je enthousiast bent en overtuigd van je eigen kunnen, dan moet het lukken,' voegt Johan nog snel toe voor het einde van het gesprek.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.