`Zijn enthousiasme is besmettelijk,' zei een van zijn studenten. Een kwalificatie die de jury van de UT-Onderwijsprijs vaker tegenkwam bij het screenen van psychologiedocent dr. Pascal Wilhelm. Het leverde hem de Onderwijsprijs 2005 en een cheque van 2500 euro op.
De uitreiking van de onderwijsprijs aan de `beste UT-docent' vormde donderdag 10 februari het sluitstuk van de jaarlijkse Onderwijsdag van het Studenten Onderwijsconvent (Stoc). Caroline Hermans presenteerde namens de zesmans Stoc-jury, bestaande uit afgevaardigden van facultaire opleidingscommissies, twee finalisten die de pittige juryinterviews het best hadden doorstaan.
In totaal beoordeelde de jury zeventien genomineerde docenten, allen eerder winnaar van de onderwijsprijs van hun opleiding. Van de gehanteerde criteria, waaronder doceerstijl, feedback, interactie en begeleiding, liet de jury `enthousiasme en motivatie' het zwaarst wegen. Psycholoog Pascal Wilhelm en docent Toine Lamers van de opleiding technische geneeskunde waren op die gronden volgens de jury de twee toppers. Lamers kon naar huis met een bos bloemen en Wilhelm kreeg de vette cheque.
De winnaar prees zich in zijn dankwoord gelukkig met zijn ouders: `Want je kunt als docent nog zo goed je best doen: je hebt het, of je hebt het niet,' relativeerde Wilhelm. `Het doceren zit deels in je genen.' Maar zelfs iemand die het doceer-gen heeft, blijft volgens de deskundige last houden van een bijna ondraaglijke spanning vlak voor het geven van een college. `Maar je leert er wel steeds beter mee omgaan.' Doceren is daarom net topsport, volgens Wilhelm: `Je moet elke keer een prestatie leveren, en je wilt het altijd weer beter doen dan de keer ervoor.'
Een paar gouden regels die hij in zijn onderwijsstijl hanteert wilde Wilhelm wel delen met de zaal. Zoals: `Studenten moet je overschatten: ze kunnen veel meer dan je denkt en dat moet je eruit halen door ze uit te dagen met stof waarbij ze op hun tenen moeten lopen. Studenten hebben liever een voldoende èn voldoening dan alleen maar een voldoende.' Om studenten te kunnen blijven motiveren moet een docent niet alleen blijven lezen, studeren en zichzelf blijven ontwikkelen, maar ook steeds opnieuw de grens opzoeken van wat zijn studenten kunnen. En keihard zijn hoort ook bij het vak, volgens Wilhelm. Maak van een vijf nooit een zes, want dan doet de student in kwestie de volgende keer weer net te weinig.
De kersverse prijswinnaar was niet te beroerd om de waarde van het studentenoordeel over docenten te relativeren. Uit onderzoek naar Amerikaanse beoordelingssites als `rate my professor' blijkt bijvoorbeeld dat er een rechtsreeks verband bestaat tussen de aantrekkelijkheid van een docent(e) en de beoordeling van zijn of haar onderwijskwaliteit door studenten. `Ik vind er dus wel iets voor te zeggen om ook anderen te betrekken bij de beoordeling van docenten. Ik pleit ervoor om de collegezaal als privé-domein van één docent en zijn studenten open te breken. Het zou als docent heel goed zijn om eens een collega-docent bij jouw colleges uit te nodigen.'
Zijn Onderwijsprijs beschouwt Wilhelm dan ook als aanmoedigingsprijs. `Want het kan altijd beter,' aldus de winnaar.
Pascal Wilhelm: ... doceren is topsport ...