Bouwbedrijven berekenen bij de aanleg van tunnels wel hoeveel doden er zullen vallen als er brand uitbreekt maar niet het aantal gewonden. Juist in dat laatste zijn hulpdiensten vaak geïnteresseerd. Student civiele techniek Robert Oosterveld ontwikkelde een model dat wel die gewonden voorspelt bij een tunnelbrand. Donderdag studeerde hij hierop af.
Het model van Oosterveld kan voor verschillende soorten tunnelbranden – van een kleine autobrand tot een brand in een grote tankwagen met gevaarlijke stoffen – voorspellen hoeveel gewonden vallen en waar die slachtoffers vallen. Hij deelt de gewonden in drie categorieën in: slachtoffers met brandwonden door straling, mensen die blootstaan aan hoge temperaturen en slachtoffers die last hebben van koolmonoxide. Zijn model houdt rekening met onder andere tunnellengte, aantal ventilatoren, de afstand tussen vluchtdeuren, de hoeveelheid verkeer in de tunnel en filevorming.
Volgens Oosterveld is zijn model vooral interessant voor hulpdiensten. ‘Nu is het zo dat risicoanalyses bij het ontwerp van een tunnel alleen dodelijke slachtoffers voorspellen. Daar kunnen hulpdiensten weinig mee. Voor hen is het interessant te weten of ziekenhuizen in de omgeving voldoende middelen hebben om op tijd bij de tunnel te komen.’
Bouwbedrijven kunnen het tunnelbrandmodel gebruiken in de ontwerpfase van een tunnel. Ze kunnen beoordelen of er extra ventilatoren moeten worden geplaatst of dat de afstand tussen vluchtdeuren moet worden verkleind. Mogelijk leidt dit model ook tot nieuwe veiligheidsnormen voor tunnels, denkt Oosterveld. ‘Nu zijn er alleen normen voor het risico op dodelijke slachtoffers. Het is misschien interessant bij die normering ook het geschatte aantal gewonden te betrekken.’
Rijkswaterstaat heeft al belangstelling getoond om het model te implementeren, vertelt de net afgestudeerde civiel technicus. Het model moet volgens Oosterveld nog wel verder ontwikkeld worden. Zo heeft hij het alleen ontworpen voor kaarsrechte tunnels en heeft hij alleen berekeningen uitgevoerd voor branden die precies midden in een tunnel ontstaan.