Leuk idee hoor, die QR-codes, maar wat is nou precies het nut ervan? Die vraag stelde masterstudent Luc Oonk zich toen hij eind vorig jaar achter een lesauto met opgeplakte QR-code reed. ‘Wat verwachten ze nou van me, dacht ik. Dat ik het stuur loslaat om die code te scannen?’ Op dat moment wist hij direct waar zijn afstudeeronderzoek over moest gaan.
Oonk onderzocht de afgelopen tijd het effect van QR-codes op de verpakkingen van voedingsmiddelen. ‘Ze staan er tegenwoordig vol mee, maar ik vroeg me af of mensen daardoor ook daadwerkelijk op zoek gaan naar meer informatie.’
Door middel van een vragenlijst onderzocht hij hoe mensen reageerden op een QR-code op de verpakking van vier verschillende voedingsproducten. Vervolgens liet hij mensen los op dezelfde vragenlijst en dezelfde voedingsproducten, maar nu met verpakkingen waarop het adres van een website stond, verpakkingen met het adres van een website én een QR-code en verpakkingen zonder website of QR-code.
Wat blijkt? Of er nou een website of QR-code, beide of geen van beide op een verpakking staan: het doet er niet toe. ‘Het heeft geen enkel effect. Mensen zijn in de meeste gevallen niet op zoek naar extra informatie. En als ze wel meer informatie willen, dan zoeken ze dat zelf wel op. Mensen zijn bovendien niet geneigd om een product eerder te kopen als er een QR-code of URL op de verpakking staat.’
De respondenten zeggen dat ook zelf. ‘Als je het ze vraagt, geven mensen aan geen toegevoegde waarde te zien in een QR-code.’ Maar helemaal betrouwbaar is dat niet. Mogelijk speelt een QR-code onbewust wel mee in het koopgedrag. ‘Het zou daarom ook wel eens interessant zijn om mensen de producten simpelweg eens in handen te geven om te kijken wat ze dan doen.’
Oonk zal dat onderzoek zelf in ieder geval niet uitvoeren. Morgen presenteert hij zijn afstudeeronderzoek, waarmee hij zijn master marketingcommunicatie afrondt.