Jan Evers, hoofd informatiemanagement, ziet kansen voor de profilering van de UT waar CvB-voorzitter Van der Chijs zo op hamert. 'De onderwerpen van de mooc's moeten daarom aansluiten bij het gekozen profiel van de universiteit. Het moet iets uitstralen van 'kijk eens hoe goed wij zijn'. Dat heeft een hoge PR-waarde en helpt bijvoorbeeld bij de werving van PhD- en masterstudenten.'
Waar de mooc's precies over gaan wordt pas later bepaald. 'Er zijn twee dingen belangrijk: de thema's moeten liggen op onze excellente gebieden en we moeten docenten hebben die dat excellent kunnen presenteren,' zegt Evers.
De komende maanden worden gebruikt om het CvB-besluit, dat afgelopen maandag genomen is, verder uit te werken. Dan moet ook het platform worden gekozen waarop de UT haar mooc's aanbiedt. 'Dat zal gewoon één van de bekende platforms worden, zoals edX of Coursera.'
De TU Delft en de Universiteit Leiden waren de UT al voor. Zij boden beide vorig jaar al hun 'massive' online college's aan.