Rob Vromans (technische bedrijfskunde) maakte software waarmee de politie kan voorspellen op welke plaatsen en tijden de behoefte aan een surveillancehelikopter het grootst is. Hierdoor kunnen die heli’s in de toekomst 20 tot 50 procent vaker op tijd ter plaatse zijn om agenten op de grond te ondersteunen. ‘Het is relatief duur om heli’s te laten vliegen. De politie wil ze zo slim mogelijk inzetten.’
De politie heeft acht surveillanceheli’s. Nu vliegen die volgens Vromans een paar keer per dag een rondje over Nederland. Niet lukraak, maar ook nog niet heel efficiënt, volgens de student. ‘De piloten vliegen al slimme rondjes, want op basis van hun ervaring weten ze waar en wanneer er een hoge kans op veel criminaliteit is. Maar ik heb in een simulatie laten zien dat het met mijn software nog efficiënter kan.’
Misdaadstatistieken
Vromans, die vrijdag op dit onderwerp afstudeerde, zoekt met zijn software patronen in misdaadgegevens van de afgelopen jaren. ‘In de zomer vindt minder criminaliteit plaats dan in de winter, en ’s nachts minder dan overdag. Vrijdagavond zes uur is bijvoorbeeld een tijdstip met relatief veel woninginbraken en overvallen.’
‘De software maakt een voorspelling dat je bijvoorbeeld om 20 uur morgenavond relatief veel criminaliteit kunt verwachten in Amsterdam. Dan stuurt de politie daar net voor achten een heli heen. Als het vervolgens om half negen druk is in Rotterdam vliegt ie daarnaartoe. Zo maakt de software surveillanceroutes langs verschillende drukke plekken. Piloten kunnen het advies van de software live op hun beeldscherm zien’, legt de TBK’er uit.
Vromans deed zijn afstudeeronderzoek in opdracht van de Luchtvaartpolitie. Die heeft al belangstelling getoond om het softwaresysteem verder te ontwikkelen.