Er kwamen vanmiddag zes geïnteresseerde studenten op de voorlichting af. Zij hoorden hoe aspirant-wiskundedocente Simone van Balen de ELAN-masters prees omdat het én om je interessegebied (in haar geval: wiskunde) draait, én om het onderwijs. ‘Wiskunde is vooral in het begin niet eens het belangrijkste van je les,’ vertelt ze. ‘Je moet eerst een relatie opbouwen met de klas, daarna kun je ze pas wat leren. Daarom is lesgeven in de ene klas altijd anders dan in de andere.’
Van Balen loopt momenteel stage, maar ziet dat al als een halve baan. Meestal staat ze alleen voor de klas, net als straks. ‘Als wiskundedocent is een baan na je stage zo’n beetje gegarandeerd. Dat is een voordeel, juist als je jong bent. Je staat dan nog steeds boven de scholieren, maar bent geen oude, grijze man. Je begrijpt ze beter.’
Master lerarenopleiding UT scoort goed
Volgens opleidingsdirecteur Jan van der Veen is de keuze voor de lerarenopleidingsmasters aan de UT om nog een reden een goede keuze. ‘We zijn de nummer 1 lerarenopleiding in de Keuzegids, met een 7,4. Ter vergelijking: het laagste cijfer is een 3,8.’
Van de zes aanwezige geïnteresseerden is maar een enkeling van plan om ook daadwerkelijk wiskundedocent te worden. De anderen overwegen onder meer een baan als natuurkunde- of scheikundedocent. Of gewoon helemaal geen docent.
Jaarlijks studeren aan de UT zo’n twintig docenten af. Daarmee is het tekort aan wiskundeleraren voorlopig nog niet opgelost.