Zo’n driehonderd medewerkers, studenten en alumni namen destijds deel aan de denktank over de toekomst van de Universiteit Twente. Vier groepen wonnen de hoofdprijs. Mixed Vision, Utopia, Toxy Turbo's en Net Worth kregen letterlijk de kans om de universiteit vanuit een ander perspectief te zien.
Create the UT of Tomorrow
Het evenement Create the UT of Tomorrow vond op 1 april plaats en leverde vele waardevolle en creatieve ideeën op. Zo is de groep Mixed Vision voorstander van veel keuzevrijheid voor studenten. In hun voorstel is het onderwijs georganiseerd als een festival. De groep Utopia vroeg zich af hoe de universiteit een wereldwijde impact kan hebben en hoe studenten kunnen worden opgeleid tot flexibele professionals. De Toxy Turbo's kwamen met ideeën om spontane contacten tussen de universiteit en het bedrijfsleven te stimuleren. De universiteit moet zich ook letterlijk meer laten zien. Net Worth richtte zich op de vraag hoe we ons zo kunnen organiseren dat we innovatief onderzoek bevorderen en flexibel kunnen werken.
De vier winnende groepen presenteerden hun ideeën en voorstellen aan het Strategisch Beraad. Dit beraad bestaat uit het College van Bestuur, decanen en wetenschappelijk directeuren. Daarnaast zijn alle voorstellen die voortkomen uit Create gebundeld in het
Ontmoeting en beleving
Susanne Wichman, programmaleider, kijkt tevreden terug op het evenement. "De denktank heeft ons vele inspirerende ideeën opgeleverd. Een aantal wordt nu verder uitgewerkt en sommige ideeën zijn al opgenomen in het concept strategiedocument. Zo kwam in veel voorstellen de campus voorbij als een belangrijke plek voor ontmoeting en beleving. Deze gedachte komt ook nadrukkelijk terug in het concept strategiedocument. "
Vervolg
Mogelijk krijgt Create the UT of Tomorrow een vervolg. Susanne Wichman: "We overwegen om ieder jaar een event te organiseren dat samenhangt met de strategie en waarbij de uitwisseling van kennis centraal staat. Maar áls het allemaal doorgaat, krijgt de dag uiteraard een heel andere opzet. De universiteit wil vernieuwend en creatief zijn, dus: practice what you preach."