Op www.steunutwente.nl zijn de vier projecten te vinden. De doelbedragen van de beurs voor ATLAS en de injecteerbare pleister zijn 10.000 euro. Voor het Green Team en Science on Tour is dat bedrag 5.000 euro. Bij een bepaalde minimumdonatie aan een project ontvangt de donateur een kleine attentie.
‘We doen al jaren aan fondsenwerving, vooral onder alumni. Dan gaat het vooral om een jaarlijks incassobedrag’, zegt directeur van Stichting Universiteitsfonds Twente en initiatiefnemer Maurice Essers. ‘Het fonds is opgericht om de campusgemeenschap financieel te ondersteunen, als reguliere middelen niet toereikend zijn. Dit platform is een moderne manier om fondsen voor projecten te werven. We hopen daarmee ook een nieuwe, jongere doelgroep te bereiken.’
'Waarom niet in Twente?'
Momenteel zijn deze vier projecten geselecteerd en nieuwe projecten staan al op stapel. Essers verwacht er veel van. ‘In Groningen werkte deze manier van fondsenwerven erg goed, dus waarom zou het in Twente niet werken? De UT-gemeenschap kan nu op een eigen platform fondsen werven. Het UFonds biedt het instrument aan. Het is vooral aan de projecteigenaren om hun projecten te promoten en mensen te verleiden een donatie te doen.’
Het platform is, zo zegt Essers, ook ingezet om fondsenwerving zichtbaarder en geaccepteerder te maken. ‘Veel mensen zijn gewend om aan goede doelen te geven, maar niet aan de universiteit. We vinden het geweldig dat mensen bijvoorbeeld aan het Reumafonds doneren. Wij worden ook door dit fonds gefinancierd, maar er is gewoon veel geld nodig. Waarom zou je dan niet ook rechtstreeks aan Marcel Karperien willen geven? Daar komt bij: universiteiten hebben het tegenwoordig financieel heel moeilijk. Als je je als universiteit wilt onderscheiden van de rest heb je extra middelen nodig.’
Steentje bijdragen
‘Als mensen eenmaal op het platform zijn geweest, hopen we dat ze terug blijven komen. Daarbij mikken we dan op een breder publiek dan alleen de campusgemeenschap. Het zou mooi zijn als mensen doneren aan een universiteit gewoon gaan vinden en vooral ook dat ze het leuk gaan vinden’, vertelt Essers. ‘Het is daarbij voor ons belangrijk dat we blijven communiceren met donateurs. Zeker als een project succes heeft, is het mooi voor iemand om te zien dat je daar je steentje aan hebt bijgedragen.’