Hebben jullie berekend wat het financiële voordeel is voor het bedrijf dat jullie product aanschaft? Zijn er risicofactoren? Wat is jullie doelgroep? Wat krijg ik terug voor mijn investering? Waar gaan jullie nou écht geld mee verdienen?
Tweedejaars studenten industrieel ontwerpen moesten woensdag een spervuur van vragen beantwoorden die een jury van potentiële investeerders hen stelde. Als afsluiting van hun module Virtual Product Development pitchten vier teams een vernieuwend product dat in de openbare ruimte gebruikt moet kunnen worden en waar digitale dienstverlening aan verbonden is.
Supermarkt van de toekomst
Een team wilde geld van de ‘investeerders’ voor een restaurant-concept waar je op interactieve tafels kunt koken met ‘afgedankt voedsel’, zoals te kromme komkommers. Leg je een ingrediënt op de kooktafel, dan krijg je direct suggesties voor recepten.
Een andere productontwerp was een soort overdekte hal met moestuintjes. De groente die er wordt verbouwd besproei je via een app met water en voedingsstoffen. Ook pitchte een team de supermarkt van de toekomst, waar autonome robots uit een groot magazine je boodschappen voor je halen en zonder noemenswaardige wachttijd bij je afleveren.
Polsbandje voor verdwaalde kinderen
Het idee waarin de investeerders het meest zagen, was de Peek-a-band, een combinatie van twee polsbandjes die kinderen helpt hun ouders terug te vinden in bijvoorbeeld pretparken. ‘Het kind krijgt een polsbandje met alleen een pijl. Als hij die pijl volgt, vindt hij vanzelf zijn ouders terug’, aldus een van de IO-studenten in haar pitch.
In die jury zaten collegevoorzitter Victor van der Chijs, CTW-decaan Geert DeWulf, Henk Herkink (Kamer van Koophandel) en Bas van den Berg (Rabobank Enschede-Haaksbergen). Een grote zak geld hadden ze niet te verdelen. De winnende studenten krijgen een geheel verzorgde rondleiding in museum Boijmans van Beuningen bij de tentoonstelling Design Derby, inclusief een kijkje achter de schermen.