UT-ers onderzoeken Twittercampagnes

| Maaike Platvoet

Het benadrukken van onrechtvaardigheid en het gebruik van beelden hebben een sterk effect op donaties bij online campagnes. Het zijn de eerste bevindingen van het datagrant-team van de UT, dat net terug is van een reis naar Los Angeles.

UT-onderzoekers Tijs van den Broek, Michel Ehrenhard en promovenda Anna Priante brachten in LA een bezoek aan het Movember hoofdkantoor. De Movember Foundation zet zich in om de gezondheid van de man te bevorderen. Jaarlijks daagt de organisatie mannen uit om hun snor te laten staan in de maand november. Achter die ludieke actie zit een campagne om bewustwording te verhogen en fondsen te werven voor onder andere het onderzoek naar prostaatkanker.

Historische data onderzoeken

De Movembercampagne is een van de campagnes die de onderzoekers van IGS en CTIT bestuderen. De UT’ers ontvingen daarvoor in 2014 een zogenaamde Twitter datagrant. Daarmee zijn ze in staat om in het ‘archief van Twitter’ allerlei historische data te onderzoeken. En dat is vrij uniek, omdat universiteiten normaal niet de middelen hebben om historische data te kopen.

Gezondheidscampagnes bestuderen

Doel van de onderzoekers is om de effectiviteit van kanker gerelateerde gezondheidscampagnes te bestuderen. Ze doen dat voor vier populaire Twitter-campagnes: #mamming (borstkanker), daveday (alvleesklierkanker), #HPVReport (baarmoederhalskanker) en dus ook voor #movember (prostaatkanker).

Eerste bevindingen

Met betrekking tot de campagne Movember konden de UT’ers nu hun eerste bevindingen presenteren. ‘We deden dat in het hoofdkantoor van Movember’, vertelt onderzoeker Tijs van den Broek. ‘Voor ons was het erg belangrijk om het team daadwerkelijk eens te ontmoeten, omdat we ook op langere termijn willen blijven samenwerken.’ In een oude dansstudio, omgetoverd tot hoofdkantoor, legden de UT’ers 17 mensen van het team uit wat hun campagne effectief maakt.

‘Wat zet aan tot actie?’

‘Er kan online wel veel gepraat worden over zo’n actie, maar wat zet mensen nou echt aan tot actie?’, zegt Van Den Broek. ‘Wij probeerden om de motivatie van mensen te toetsen. Waarom doen ze mee aan een actie waarbij wordt gevraagd om je snor te laten staan? Sommigen doen mee omdat ze zich kunnen identificeren met het onderwerp, anderen omdat ze zich boos maken over de onrechtvaardigheid en er is een groep die gelooft in het effect van de campagne.’

Boos maken

Het UT-team ontdekte dat vooral de groep ‘die zich boos maakt’ meer bijdraagt aan donaties.’ Van den Broek vervolgt: ‘Daarnaast bleek dat het gebruik van beelden ook van invloed was op het effect van donaties en weten beroemdheden de aandacht trekken voor Movember, maar zorgen ze niet perse voor meer donaties.’

Verrast

Volgens de onderzoeker was het campagneteam van Movember verrast over de eerste bevindingen. ‘Dit soort inzichten zijn erg belangrijk voor ze. Wij zien samen goede kansen voor het verder uitdiepen en combineren van de aanwezige data. Het onderzoek gaat dus door.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.