Hoe kwam je bij het UMC Utrecht?
‘Mijn opdracht werd voorgelegd bij iemand die momenteel twee dagen in het UMC Utrecht vanwege haar promotieonderzoek. Deze PhD zag er een afstudeeropdracht in en ik wilde wel graag extern afstuderen, dus wilde ik dit heel graag oppakken.’
Wat hield je afstudeeronderzoek precies in?
‘In het UMC heeft de afgelopen jaren een grote reorganisatie plaatsgevonden, waarbij het doel was om alle oncologische zorg onder te brengen in één organisatorische eenheid: het UMC Cancer Center. Dat zorgde ervoor dat alle verpleegafdelingen ook gereorganiseerd moeten worden. Het is alleen lastig in te schatten wat de veranderingen betekenen voor de zogenaamde looplijnen van het personeel. Wat je dus niet wilt is dat de verpleegkundigen twee keer zoveel moeten lopen naar de patiënten. Het was mijn opdracht om een wiskundig model te ontwikkelen dat die veranderingen in kaart kan brengen en de werkelijkheid na te bootsen, zodat het UMC vervolgens verstandige beslissingen kan nemen.’
Hoe heb je dat aangepakt?
‘De eerste tijd heb ik vooral veel rondgekeken: hoe gaat dat eigenlijk in een ziekenhuis? Het was voor mij een relatief nieuwe omgeving. Ik was er gelukkig nog niet vaak geweest. Ik heb veel achter de verpleegkundigen aan gelopen: wat doen ze en hoe doen ze dat? Je zou het als een beetje schaduwen kunnen zien. Ook heb ik verschillende gesprekken gevoerd met teamleiders. Daarna ben ik allerlei data gaan verzamelen en heb ik het simulatiemodel ontwikkeld.’
En dat model bleek erg succesvol?
‘Het ziekenhuis was er inderdaad heel tevreden over. Uit mijn simulatiemodel bleek bijvoorbeeld dat het niet verstandig is om de medicijnkamer te verplaatsen, omdat dit zorgt voor langere looproutes. Die medicijnkamer gaat dus nu niet verhuizen.’
Heb je daarom ook een 9 gekregen?
‘Onder andere omdat het UMC heel tevreden was, maar ook omdat men vond dat ik heel zelfstandig had gewerkt. Ziekenhuizen zijn complexe organisaties en om daar als student je weg in te vinden is niet gemakkelijk. Omdat ik veel eigen initiatief nam, ben ik daar gelukkig wel in geslaagd.’
Wat zijn je plannen nu?
‘Eerst ga ik vakantie vieren in Griekenland, want door mijn afstuderen heb ik nog geen vakantie gehad. Rond oktober wil ik gaan rondkijken voor leuke banen. Ik wil het onderwijs in als lerares wiskunde. Daar heb ik nog wel even over getwijfeld, maar voor de klas staan geeft me toch heel veel energie. Ik vind het heel erg leuk om te zien als mensen blij zijn met iets dat ik overbreng. En dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt. Dat zag ik bij mijn afstudeeropdracht, maar dat geldt ook zeker als je voor de klas staat.’