De maaltijdsalade moet de ouderwetse, enigszins conservatieve variant in de supermarkt vervangen. Achterliggende gedachte is dat consument zelf de ingrediënten koopt en samenvoegt in een bak. Het deksel wordt vervolgens gebruikt als bord om je salade vanaf te eten. Rozema: ‘Doordat alle salade-ingrediënten individueel verpakt zijn, wordt voedselverspilling voorkomen: je koopt hoeveel je op kunt en wat je lekker vindt. En, het belangrijkste, de consument staat centraal.’
Bitterbal
Het meest ludieke idee kwam van Martijn Zwart, parttime docent en UT-alumnus. Hij bedacht een nieuw borrelvlaggetje. Volgens Martijn is het op een borrel altijd een uitdaging om mosterd op je bitterbal te krijgen. Laat staan het scenario dat je bitterbal van je stokje glijdt en in het mosterdschaaltje belandt. ‘Of de second-dip, die je eigenlijk wel wilt maar vanwege hygiëne overwegingen achterwege laat.’ Zijn oplossing? Het mosterdvlaggetje: in plaats van het Nederlandse vlaggetje zit er nu een zakje mosterd aan je stokje.
Brainstorm toolkit
Naast innovaties op gebied van producten, was er ook aandacht voor diensten. Alex Wesselink en Bas Brilman (beide IO) bedachten de dienst Packastorm, goed voor de Innofood award. Het idee erachter is een gepersonaliseerde brainstorm voor de food & packaging industrie. Ze willen studenten en bedrijven in een eerder stadium van het brainstorm proces bij elkaar brengen. Samen met een brainstorm toolkit en het multidisciplinaire team moeten deze sessies tot een beeldverslag leiden.
In totaal werden er negen ideeën gepresenteerd tijdens de pitchbattle in The Gallery. Het tech meets food event vindt jaarlijks plaats en is bedoeld om food, packaging & engineering bij elkaar te brengen.
Foto: Winnaar Mart Rozema
Foto: Winnaars Alex Wesselink en Bas Brilman