Pittige puzzels op 16e Wiskunde Estafette

| Kitty van Gerven

Hoe kun je in een memoblaadje van tien bij tien centimeter een gat knippen waar je zelf doorheen kunt stappen? En wat is het volgende getal in de reeks: 1, 4, 12, 40, 112...? Over deze en allerlei andere pittige vragen braken zo’n 120 vwo-scholieren zich vandaag in de Vrijhof het hoofd tijdens de jaarlijkse Twentse Wiskunde Estafette.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Het was de zestiende keer op rij dat leerlingen van 4- en 5vwo van een tiental scholen uit Noord- en Oost-Nederland naar de UT kwamen om de ‘wiskundige’ degens met elkaar te kruisen. Ook ditmaal tekende Technische Wiskunde voor de organisatie, al gebeurde dat voor het eerst onder de nieuwe naam van de opleiding, Industrial and Applied Mathematics.

Puzzelronde

Qua opzet verschilde de wedstrijd niet van die in voorgaande jaren. In de ochtenduren konden de jongens en meisjes zich onder toeziend oog van wiskundestudenten warmdraaien tijdens een puzzelronde. Waren de problemen die ze hierbij moesten tackelen al best ingewikkeld, het echte werk begon toch pas na de middagpauze. Toen moesten de teams van vier jongens en meisjes proberen zoveel mogelijk wiskundige vragen te beantwoorden. Ze konden daarbij kiezen uit drie categorieën, in moeilijkheidsgraad variërend van redelijk tot zeer pittig.

Uiteindelijk toonde het Bonhoeffer College in Enschede zich de sterkste. Maar liefst drie prijzen sleepte deze school in de wacht. Het team Hesse won de eerste prijs, op de voet gevolgd door het team Stevin, dat ook winnaar werd van de puzzelronde. De derde prijs was voor het team Vellekoop van het Martinuscollege in Grootebroek.

Imago opvijzelen

Behalve scholieren een spannende dag bezorgen, is de Wiskunde Estafette volgens opleidingsmarketeer Diana Dalenoord ook bedoeld om het imago van wiskunde wat op te vijzelen. ‘Wij doen dit niet om toekomstige studenten te werven, maar wel om te laten zien dat wiskunde niet saai is en dat onze studenten ook beslist geen nerds zijn. We willen juist aantonen dat wiskunde zeer veelomvattend is en dat je vaak ongemerkt op allerlei gebieden met wiskunde te maken hebt.’

Bovendien, zo liet de opleidingsmarketeer weten, biedt de jaarlijkse wedstrijd een uitstekende gelegenheid om scholieren te laten ervaren dat wiskunde op de UT heel anders is dan op het vwo. ‘Wij laten zien dat je met analytisch denken heel ver komt.’

Enthousiaste reacties

Volgens Frank Warrink, docent wiskunde op het Bataafs Lyceum in Hengelo en zelf UT-alumnus pikten de leerlingen dat vandaag zeer snel op. ‘Je zag in de puzzelronde al dat ze afstapten van het trial-and-error-gedrag en begonnen met analyseren.’

De leraar, die vandaag samen met zijn collega-docenten werd vergast op een aantal lezingen, onder meer van opleidingsdirecteur dr. Jan Willem Polderman, genoot nog het meest van de enthousiaste reacties van de scholieren. Datzelfde deed trouwens ook zesdejaarsstudente Hiske Boelema, die voor de vijfde keer als begeleidster optrad. ‘Ik vind het heerlijk om jonge mensen te enthousiasmeren voor de wiskunde’, zo liet zij weten.

Maar nog mooier vindt zij het als ze jongens en meisjes, die ze op de estafette heeft begeleid, later terugziet op de opleiding. ‘En dat is al een paar keer gebeurd.’ Want de Twentse Wiskunde Estafette mag dan niet bedoeld zijn om zieltjes te winnen, hij stimuleert wel degelijk de belangstelling voor een studie aan de UT. Ook Diana Dalenoord kan daarover meepraten. ‘Op de open dagen zien we bijna elk jaar wel estafettedeelnemers terug.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.