Sahhar (23, master business administration) is deze week te vinden langs de velden van het Enschedese v.v. Rigtersbleek. ‘Ik doe etnografisch onderzoek’, zegt Sahhar. ‘Ik observeer spelers terwijl ze op kunstgras voetballen en houd daarnaast face-to-face interviews.’
Sliding
Naast v.v. Rigtersbleek staan zo’n zeventig andere clubs in de regio Enschede en Zwolle op Sahhars lijst. Doel van zijn onderzoek is om de meningen van voetballers over kunstgras te achterhalen en te presenteren aan TenCate. Zo hoorde hij al van een speler van Achilles (vlakbij de UT) dat er te veel rubber op het veld ligt.
‘Een sliding kan vies tegenvallen’, weet Sahhar uit eigen ervaring. ‘Ook onder warme omstandigheden neemt het rubber op de velden de temperatuur snel op, waardoor het gaat broeien. Aan de andere kant is de bespeelbaarheid onder bijna alle weersomstandigheden erg goed, waardoor de capaciteit beter benut kan worden dan bij een normaal grasveld. In dat opzicht is kunstgras een goed alternatief.’
Speler is koning
TenCate is volgens Sahhar ‘boven in de keten’ actief. ‘Het bedrijf hanteert traditioneel een pushstrategie op het gebied van kennis, oftewel inside-out kennis verspreiden van binnen het bedrijf naar de rest van de keten. Nu proberen ze meer een pullstrategie toe te passen, dus kennis van de kant van gebruikers te verzamelen.’
Sahhar hoopt dat zijn onderzoek een eyeopener kan zijn voor het bedrijf, mogelijk als basis voor vervolgonderzoeken. ‘Tijdens het gebruik van kunstgras creëer je de waarde ervan, de zogeheten 'value-in-use'. De eindgebruiker – de speler – is uiteindelijk de koning.’