‘Het verhaal gaat over koning Citroen en zijn rechterhand, minister Druif’, vertelt Entrop. ‘Er is een groot probleem in hun land, Vruchtenstein. De boeren en vissers klagen dat er geen water meer staat in de rivier Vruchtensap. De koning en de minister gaan op onderzoek uit en komen erachter dat bevers een dam hebben gebouwd. Dat probleem moeten ze oplossen door met de bevers te overleggen.’
Zuur gezicht
Entrop zat al langer met het idee om een kinderboek te schrijven. Zo had hij al eerder het personage koning Citroen bedacht (‘Een land besturen is moeilijk, daarom kijkt hij altijd zo zuur’), in een verhaaltje dat hij aan de oudste van zijn drie dochters en een buurmeisje vertelde.
‘Ik wilde om koning Citroen heen een leuk verhaaltje bedenken, ook vanuit de opleiding, met het idee om kinderen enthousiast te maken voor techniek’, zegt Entrop. ‘Toen was de vraag, hoe kan ik een stukje techniek in het verhaal brengen?’ Entrop kwam daarom op het thema waterbeheer, omdat het een onderwerp is waar kinderen ook dagelijks zelf mee te maken hebben.
‘Hartstikke mooie tekeningen’
Entrop begon met schrijven vanwege een oproep van een Enschedese uitgever, die zich uiteindelijk terugtrok op het moment dat de illustraties gemaakt moesten worden. ‘Ik ben daarna zelf gaan polsen wie in mijn directe omgeving illustraties kan maken. Nota bene zat heel dichtbij een collega (Matos Castaño, red.) die hartstikke mooie tekeningen maakt.’
Een half jaar lang hebben ze er samen aan gewerkt, met als eindresultaat het zelf uitgegeven boekje van 24 pagina’s, bedoeld voor kinderen van zo’n 3 tot 7 jaar. Volgens Entrop kan voor kinderen van 3 tot 6 jaar worden voorgelezen. Daarna kunnen ze zelf een poging wagen. Als extra educatief element staat achterin het boek een overzichtstekening, met daarop onder andere een dam, een meer en een pomp.
Meer avonturen
Het boek is beschikbaar via Entrop en Matos Castaño, alsook in een Bruna boekenwinkel in Entrops woonplaats Borne. Voor een eerste poging ontving Entrop naar eigen zeggen veel enthousiaste reacties. Hij zegt nu na te denken over een vervolg. ‘De techniek is iets minder naar voren gekomen dan vooraf gehoopt’, geeft hij toe. ‘Gelukkig de kant van civiele techniek wel, bijvoorbeeld waar water vandaan komt en hoe je bij de bron, oftewel de oorzaak van het probleem komt.’
‘Koning Citroen kan nog meer avonturen beleven. Bij een volgende boodschap zal de focus iets meer op techniek liggen’, kijkt Entrop vooruit. ‘Maar’, besluit hij lachend, ‘er moeten ook gewoon papers gepubliceerd worden.’