De allerlaatste solarboot heet Aquila

| Jari Dokter

Met een efficiënter vleugelsysteem en een lichtere accu voor haar gloednieuwe boot hoopt het team van Solar Boat Twente het komend seizoen hoge ogen te gooien tijdens verschillende races. Aquila – zo werd de boot gedoopt – is dinsdagmiddag in het Wilminktheater gepresenteerd.

Photo by: Evy van den Dolder

Aan belangstelling geen gebrek, want de boat reveal trok rond de tweehonderd mensen. Rook en dramatische achtegrondmuziek zorgden voor het nodige spektakel. Aquila - die vanuit de nok langzaam naar beneden werd gevierd - kwam uiteindelijk midden in de spotlights op het podium terecht. Maar wat maakt deze boot beter dan zijn voorgangers? ‘Het vleugelsysteem is een stuk efficiënter, maar de accu is de grootste aanpassing’, vertelde woordvoerder Stijn Wiggerts voorafgaand aan de presentatie. De accu is zeventien kilo lichter ten opzichte van de vorige. Die verbetering moet het team meer voordeel opleveren. ‘Aquila – dat in het Latijn adelaar betekent – verliest ondanks de verlichting niet zijn capaciteit. Door deze vooruitgang verwachten we een topsnelheid te halen van dertig kilometer per uur, in plaats van 24 kilometer per uur. Daarnaast vaart hij ook langer door, zelfs als er minder zon schijnt.’

Podiumplaatsen

Solar Boat Twente wil met een vernieuwd vaartuig strijden voor eremetaal op drie toernooien. Het team werkt al sinds september aan die ambitieuze plannen. ‘Dit jaar doen we mee om de podiumplaatsen’, zegt Wiggerts. ‘In het Hemelvaartsweekend is onze eerste race; het NK in Friesland. Dan moet de boot klaar zijn om te presteren.’

Naast het NK doet Solar Boat Twente ook mee aan een zomerversie van de Elfstedentocht en de Balaton Solar Boat Challenge in Hongarije. ‘Deze boot moet de beste zijn van de acht die we de afgelopen jaren bouwden. De simulaties zijn positief, de echte tests moeten dat uitwijzen’, zegt Wiggerts.

Overstap naar methanol

Aquila is de laatste boot die dit studententeam bouwt om op zonne-energie te varen. Na de drie races vinden de studenten het tijd om verder te innoveren. Dat doen ze door verder te varen op methanol. ‘We zullen volgend jaar het eerste team in Nederland zijn dat vaart op methanol’, aldus Wiggerts.   

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.