Vlekkeloos liep de donderdag – een soort van generale repetitiedag – dus niet. Vlak voor de parade testte het Twentse team boot Ceto nog één keer op open zee. Aangezien de golven in de Monegaskische zee hoger reikten dan woensdag, kwam de boot niet helemaal ongeschonden uit die test. Zeewater drong door tot een aansturingskastje, wat een vonk veroorzaakte. Tot paniek leidde dat niet bij de teamleden, in tegendeel. Gewapend met een soldeerbout fixten de techneuten het mankement in een kwartiertje, waardoor het team nét voor de parade de boot weer te water kon schuiven.
Tekst gaat verder onder de foto.
De parade fungeerde vooral als een ceremoniële plichtpleging. De teams – afkomstig uit 25 landen – voeren met nationale vlag een rondje voor de Yacht Club Monaco en toonden de beau monde op de kade hun vaartuig. Zelfs de grootste leek kon gedurende die paar rondjes al zien dat de verschillen tussen de teams groot bleken.
Indonesische buurman
Heel bijzonder is dat niet. Neem de Indonesische linkerbuurman van Solar Boat Twente in de paddock – van de Diponegoro University – als voorbeeld. Of een paddock verder, het Amerikaanse team uit Louisiana. Beide teams bouwden hun boot praktisch ter plaatse in Monaco, in tegenstelling tot het Twentse team dat op de eerste dagen enkel nog wat hoefde te finetunen. Door logistieke uitdagingen stonden de twee genoemde teams voor de start eigenlijk al op achterstand. Dat zorgde voor de volgende doelstelling: de technische keuring halen en elke meter op het water is winst.
(Tekst gaat verder onder de video.)
Terwijl Bernard D’Alessandri, Secrétaire Général van de Yacht Club de Monaco, aan een camerateam vertelde waarom het evenement van groot belang is voor een duurzame maritieme sector, maakten de teams zich op voor de kwalificatie. Die leek aanvankelijk succesvol te verlopen voor Solar Boat Twente. De boot foilde (een systeem met draagvleugels tilt de boot uit het water vanaf een bepaalde snelheid, red.) soepel boven het water, maar toen Ceto op het hoogste punt voer, raakte een golf de boot tot tweemaal toe op het meeste kwetsbare punt.
Schade
Dat leverde grote schade op aan de boot. Dermate serieuze schade, dat Ceto zelfs niet op eigen kracht terug aan land kwam. Met een bekertje schepte de piloot nog op de zee water uit de binnenkant van het vaartuig. Hoe serieus die schade is – ook met het oog op de komende dagen – is nog niet duidelijk. ‘Maar er is zout water in de boot gelopen. Dat gaan we met zoet water proberen te verwijderen en daarna moet de boot urenlang drogen’, legt teamlid Jan Hein Swillens uit.
Hij hoopt dat het team morgen met een dichte boot weer te water kan. Door de ambitie foilen kan door de gebroken draagvleugel sowieso een streep. Aan teammanager Maartje Kuperus de taak om de knop snel om te zetten, want donderdagavond wacht nog de Tech Talk, waar het team indruk wil maken.