Net als woensdag overheerste er bij de teamleden een dubbel gevoel, toen piloot Wu Kaijen terugkeerde in de haven van Monaco. Enerzijds viel er opluchting af te lezen aan de gezichten langs de kant, omdat de boot ruim 2,5 uur lang rondjes kon afleggen. Daar zag het woensdag, toen de boot zelfs even grotendeels onder water lag, lange tijd niet naar uit.
uitslag endurance race
1. Sunflare (NED) - 22 rondes
2. HAN (NED) - 18 rondes
3. HvA (NED) - 17 rondes
4. Solar Boat Twente (NED) - 15 rondes
5. AGH (POL) - 14 rondes
6. UAntwerp (BEL) - 13 rondes
7. BME (HON) - 9 rondes
8. Adria (KRO) - 8 rondes
9. Técnico (POR) - 7 rondes
10. TU Yildiz (TUR) - 6 rondes
11. Southern (USA) - 1 ronde
Tegelijkertijd proefde het team dat er tijdens de Endurance race meer in het vat had gezeten. Solar Boat Twente deed namelijk niet veel onder voor de meeste concurrenten, maar deed dat zonder te foilen, waarmee de Twentse boot inefficiënter voer dan de overige teams. Een klasse apart: het Sunflare Solarteam uit Friesland, dat de overige teams constant met torenhoge snelheid achter zich liet. De Endurance race duurde overigens ruim een uur korter dan gepland. Een straffe oostenwind zorgde voor hoge golven.
(Tekst gaat verder onder de foto.)
Pech voor Portugal
Met een vierde plaats blijft Solar Boat Twente in de race voor de eigen doelstelling: het podium. Toch moet het team zaterdag, als de slalom (10.30 uur) en de wedstrijdrace (14.00 uur) op de rol staan, vol aan de bak. De Endurance race telt namelijk zwaarder dan andere onderdelen. Een opsteker voor het Twentse team: de Portugese Téchnico Solar Boat, een geduchte concurrent die tijdens de kwalificatie veel indruk maakte, viel uit met koelingsproblemen.
Zaterdag is het aan Solar Boat Twente om goed te presteren, om zo ’s avonds tijdens de prijsuitreiking op het podium te staan.
Het geheime wapen van Solar Boat: de motorcontroller
Dat Solat Boat Twente vrijdag zonder te foilen toch goed mee kon komen met de rest, komt deels door een technische innovatie. Een veel efficiëntere motorcontroller, die het team in samenwerking met Solar Team Twente ontwikkelde. Dat boot Ceto in Monaco überhaupt vaart met de nieuwe motorcontroller mag gerust een wonder worden genoemd, weet ook Thijmen Hoeksma, onderdeel van het elektronicateam.
‘De nieuwe controller kon pas drie weken geleden voor het getest worden. Toen kregen we alleen met een lek in de koeling te maken. Het doosje liep vol en elektronica raakte beschadigd, dus we moesten vol aan de bak om dat te herstellen.’ Het team kreeg het probleem pas op de avond voor vertrek opgelost. ‘Dus eigenlijk konden we de eerste test met nieuwe motorcontroller pas hier in Monaco uitvoeren.’
Marokko
Een motorcontroller is een apparaat dat stroom uit de batterij omzet naar 3-fasenstroom. Solar Team Twente probeerde vijf jaar terug al een efficiëntere controller te maken, maar de eerste pogingen mislukten. De nieuwe controllers bleken niet racewaardig, maar vorig jaar in Marokko kon Solar Team Twente de nieuwe motorcontroller inzetten. Met succes: het team won en reed veel efficiënter dan voorheen.
Hoeksma: ‘Wij wilden al langer een nieuwe motorcontroller en besloten toen om samen met het Solar Team te werken. Dat bleek een goede keuze, want in de data is te zien dat we efficiënter varen.’ Hoe groot dat verschil is? ‘Voor ons betekent het tijdens een Endurance race als deze dat we een paar extra rondes kunnen maken. Dan maakt het verschil tussen plek 3, 4 of 5, een groot verschil voor ons. Hoe efficiënter je vaart, hoe verder je kunt varen. Zeker nu we niet kunnen foilen is efficiency van groot belang.’