In dit overleg zullen beide onderwijsinstellingen bespreken wat zij voor elkaar kunnen betekenen. Zo zal onder meer worden nagegaan of het mogelijk is dat ook AKI-studenten gebruik gaan maken van de Union Card. ‘Tot nu toe is dat alleen voorbehouden geweest aan studenten van de UT, Saxion en het ArtEZ Conservatorium. Maar wellicht kunnen ook AKI-studenten gebruik gaan maken van onder meer de cultuur- en sportfaciliteiten op de UT’, aldus Mark Weirath van Culture & Events.
Weirath ziet verder goede mogelijkheden voor het gezamenlijk organiseren van exposities. ‘Op de UT beschikken we over expositieruimte die prima gebruikt kan worden voor tentoonstellingen van AKI-studenten. Ik kan mij voorstellen dat AKI-studenten het leuk vinden om hun werk te laten zien aan leeftijdsgenoten.’
Geen cursussen meer
Van de andere kant wordt gehoopt dat de AKI een grotere inbreng kan leveren in de kunsteducatie op de UT. Met name op het gebied van beeldende kunst valt er volgens Weirath nog veel te winnen. Sinds de bezuinigingsoperatie van 2013 bestaat er op de UT geen aanbod meer van cursussen of workshops in die richting. Dat betekent volgens Weirath echter niet dat er geen behoefte aan zou bestaan.
‘Die behoefte bleek vorig jaar al wel toen wij van de opleiding Creative Technology het verzoek kregen om creatieve cursussen op te zetten voor de eerstejaars-bachelors’, aldus Weirath. Dit resulteerde in de Creative Challenge Courses, cursussen op het gebied van onder meer tekenen en schilderen, fotografie, creatief lassen en designmeubelen maken, die buiten het reguliere lesprogramma om door onder meer AKI-docenten worden gegeven.
Grote belangstelling
‘De belangstelling ervoor was verrassend groot’, laat Weirath weten. ‘Aan de cursussen doen in totaal zo’n honderd studenten mee.’ Hoewel het cursusprogramma bij Creative Technology nog in de pilotfase verkeert, wordt deze ontwikkeling elders op de UT nauwkeurig gevolgd.
‘We weten inmiddels van andere opleidingen dat ook zij er belangstelling voor hebben’, aldus Weirath. Hij verwacht dan ook dat de vraag naar kunsteducatie de komende tijd op de UT zal toenemen en ziet om die reden goede mogelijkheden voor verdere samenwerking met de AKI.
Noodzakelijke tegenhanger
Overigens is het hoofd van de afdeling Culture & Events blij met deze ontwikkeling. Juist in een academische omgeving als de UT acht hij kunstzinige ontwikkeling noodzakelijk als tegenhanger voor het wetenschappelijke onderwijs. ‘Met kunsteducatie leer je buiten je eigen kaders te treden, creatief en abstract te denken. Je leert dat je op verschillende manieren naar iets kunt kijken en dat er meerdere mogelijkheden zijn om ergens mee om te gaan. Maar je leert ook te accepteren dat dingen wel eens anders uitpakken dan je verwacht of gehoopt had, en dat het daarmee nog niet mislukt hoeft te zijn.’